De Hyundai Veloster wist ons eerder te charmeren met z'n eigenzinnige, asymmetrische koetswerk dat één groot portier herbergt aan de bestuurderzijde en het met twee conventionele deuren doet aan de achterzijde. Maar met de 140pk sterke atmosferische 1.6l benzinemotor bleven we wat op onze honger zitten. Het uiterlijk suggereert betere prestaties en de markt in onze contreien smeekt natuurlijk om een diesel. De zelfontbrander komt er niet, maar door een turbo bovenop de bestaande benzinemotor te schroeven, wordt de wens om pittiger prestaties alvast ingelost zonder dat hier meteen sprake is van een prestatiemonster als een OPC (Opel) of een RS (Renault). Met 186pk en 270Nm haalt de Veloster Turbo een top van 214km/u, staat 100 in 8,4 tellen (handgeschakelde zesbak) op de snelheidswijzer en verlopen tussensprintjes met gepast enthousiasme. Daarmee meet hij zich met de sub-top. Erg gesofisticeerd komt de Turbo met z'n achterophanging met torsie-as en de wat rubberachtig aandoende versnellingsbak niet over, maar Hyundai is er wel in geslaagd een erg homogene mix van weggedrag, tractie en comfort af te leveren. En dat levert stuurpret op - iets waar betere prestaties geen garantie voor zijn.
Met de aankleding zit het ook snor. Hyundai zaagt aan de poten van concurrenten als de Astra GTC, VW Scirocco of Renault Megane Coupé door deze nieuweling vanaf € 28.999 in de catalogus te zetten. Da's amper € 800 meer dan een atmosferische versie met navigatie, leder, airco en een panoramisch schuifdak, terwijl hij kan uitpakken met een koetswerkkit, sportmeubilair met een contrasterend kleurenschema en een elektrisch verstelbare bestuurderzetel. Eigenlijk krijg je je turbo er gratis bij. Aan de pomp en in fiscaliteit is er natuurlijk wel verschil. Het verbruiksgemiddelde van de handbak bedraagt 6,9l/100km en je blaast elke kilometer 157gr CO2 de atmosfeer in.