Kort na de 500-lancering in 1957 kwam Fiat met de 600 Multipla aanzeulen: een praktische broer die we gerust als grote voorbeeld van onze testwagen mogen beschouwen. Eind jaren '90 daagde de naam weer op en veroorzaakte de MPV nogal wat opschudding vanwege het, op z'n zachts gezegd, controversieel vormgegeven koetswerk. Er waren wel liefhebbers, maar dan dun gezaaid. Aangezien de Multipla maar niet uit het collectieve geheugen verdwijnt -ondanks een latere correctie en een uiteindelijke afvoering- is een uitbreiding van het 500-netwerk misschien niet zo'n slechte zet. Of men had gewoon een andere naam kunnen kiezen natuurlijk.
Zowel motoren als uitrustingsniveaus komen in drievoud. Er is keuze uit een 1.4 liter viercilinder (95pk), een kleine maar duurdere 895cc tweecilinder turbo (105pk) en deze 1.3 JTD diesel (85pk). Varianten op het thema heten Pop (als enige zonder airco), Pop Star en Lounge. Prijzen starten bij € 15.550 voor de 1.4 en € 18.300 voor de tweecilinder, die zich ter compensatie hoger op de ladder bevindt. Klimmen kost in alle gevallen € 1.350. Deze keer proberen we de 1.3 in Pop Star uitvoering, te koop vanaf € 18.700. Opties inbegrepen vergt ons testexemplaar een ronde € 21.000, maar je kan al beginnen dieselen voor € 17.350.