Fiat 500L 1.3 Multijet Conclusie

Fiat 500L 1.3 Multijet
Bekijk 25 foto's
Door: AUTO55 10-10-2012

Dit is geen uit de kluiten gewassen 500. Onze testwagen met toevoeging L wil meesurfen op de succesgolf van eerstgenoemde, maar doet dat op een geheel eigen manier. Fiat spreekt over Large, Light en Loft en verkondigt dat aan al wie er oren naar heeft. En da's misschien zo gek nog niet, ook al zijn deze termen zowat uitsluitend op het interieur toepasbaar. We beginnen bij het begin. De 500L kan tussen 400 en 1.210 liter bagage aan en beschikt over een uiterst moduleerbare kofferruimte. Kinderen kunnen hun pret niet op met 22 opbergvakken en ouders kunnen een boekenkast tot 2,40m kwijt. Onomstotelijk Large. Het tweede begrip dankt deze Italiaan voornamelijk aan de flinke portie lichtinval. Het interieur en de inzittenden kunnen volop van de zonnestralen genieten dankzij de grote raamoppervlakken en doen dat dubbel en dik indien er voor het 1,5m² grote panoramadak gekozen wordt. Hou er wel rekening mee dat die optie de hoofdruimte beknot. Samen met de frisse vormgeving van de binnenkant komt Light hier tot zijn recht. En Italianen zouden Italianen niet zijn indien er geen frivoliteiten kwamen bovendrijven. Naast een infotainmentsysteem met alles op en aan kan je aan boord desgewenst van een heerlijk kopje koffie genieten, geserveerd in een bijpassende beker of twee. Loft? We gaan uit van wel. Minpuntjes vinden we in de afwerking en materiaalkeuze terug.

Ons meermaals afgebeelde testexemplaar beschikt over een 1.3 liter Multijet II-dieselmotor, gekoppeld aan een manuele vijfbak. De kleine zelfontbrander produceert 85pk en 200Nm koppel en slaagt er best in om de 1,4 ton wegende monovolume vlotjes door het verkeer te loodsen. Met best bedoelen we voldoende, want voor de pure prestaties moet je het niet doen. Het bekende sprintje neemt zowat 15 seconden in beslag en bij 164km/u houdt 'ie het voor bekeken. Dat neemt niet weg dat onze krachtbron de betere keuze blijft. Hoewel de traagste van de bende reageert de Multijet soepel en stiller dan bijvoorbeeld de 1.4 benzine, die meer dan eens een duwtje in de rug verwacht. Fiat claimt een CO2-uitstoot van 110g/km en een normverbruik van 4,2l/100km. Logischerwijs zien we dat laatste cijfer niet verdubbelen; de 500L nodigt helemaal niet uit tot snel rijden en pleziert vooral de rustige bestuurder middels een degelijke filtering van oneffenheden in het wegdek.

Zowel motoren als uitrustingsniveaus komen in drievoud. Er is keuze uit een 1.4 liter viercilinder (95pk), een kleine maar duurdere 895cc tweecilinder turbo (105pk) en onze 1.3 JTD diesel (85pk). Varianten op het thema heten Pop (als enige zonder airco), Pop Star en Lounge. Prijzen starten bij € 15.550 voor de 1.4 en € 18.300 voor de tweecilinder, die zich ter compensatie hoger op de ladder bevindt. Klimmen kost in alle gevallen € 1.350. Deze keer proberen we de 1.3 in Pop Star uitvoering, te koop vanaf € 18.700. Opties inbegrepen vergt ons testexemplaar een ronde € 21.000, maar je kan al beginnen dieselen voor € 17.350.

Geef commentaar
comments by Disqus