58 Procent van de structuur van de B-Max is uitgevoerd in ultrasterk staal. Dat weegt niet meer dan conventioneel staal, maar het maakt de veiligheidscocon rond de inzittenden wel steviger. Boron-staal staat nog hoger op de ladder, en dat wordt vooral gebruikt rond de grote deuropeningen. Ford moet er ook daar immers voor zorgen dat je bij een zijdelingse aanrijding geen bumper op je schoot krijgt en je kan ervan op aan dat het de ingenieurs wat kopzorgen heeft bezorgd. Uiteindelijk zijn de B-stijlen in de deuren zelf geïntegreerd en zorgen speciale sloten ervoor dat de deuren (en dus de verstevingsstructuur) op hun plaats blijven bij een aanrijding.
Los van die specifieke eigenschappen, beschikt de B-Max natuurlijk ook nog over een hoop meer conventionele veiligheidsvoorzieningen. Op vlak van electronica omvat dat steeds een geavanceerde ESP-module, terwijl ook hoofdsteunen op alle zitplaatsen en Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes op drie zitplaatsen standaard zijn. Het palet airbags bestaat uit de inmiddels gebruikelijke frontale, zijdelingse en gordijnairbags plus een zevende exemplaar dat onder het stuur de knieën van de bestuurder van de harde onderzijde van het dashboard isoleert.
Nog een extraatje is het Active City Stop-systeem dat bij lage snelheden zelf de remmen bedient om een botsing met een voorligger te beperken of te vermijden. Dat vind je in de optielijst.