Er zijn zo van die autoconstructeurs die altijd proberen om nieuwe segmenten uit te vinden. Als het lukt passeer je met die strategie langs de kassa. Als je faalt heb je een kater. Ford niet, dat kijkt altijd even de kat uit de boom en wanneer een trend meer lijkt te zijn dan een gril, zet Ford er mee de schouders onder. Dat heeft het nadeel dat je op veroveringstocht moet. En ook in het geval van deze B-Max zijn er al flink wat kapers op de kust. De Citroën C3 Picasso, Opel Meriva, Hyundai iX20, Kia Venga, Skoda Roomster, zelfs een Lancia Musa en Renault Modus gingen hem vooraf.
Maar de B-Max komt niet ongewapend. Ford heeft met de C- en S-Max en Galaxy heel wat ervaring in de bouw van monovolumes en het motorenpalet is uitgesproken modern. Wel, tenminste wanneer je de 1.4 met 90 en de 1.6 met 105pk negeert. De diesels hebben een inhoud van 1,5 of 1,6 liter en leveren respectievelijk 75 en 95pk. Maar de party-piece van de B-Max is de piepkleine 1,0 driecilinder turbomotor die helemaal aan de smaak van het segment aangepast lijkt. Met vermogens van 100 of 120pk is die immers best pittig en de uitstoot is relatief laag. En nu de fiscaliteit de diesel almaar minder liefheeft is het benzine-aandeel in het segment sinds begin dit jaar al verdubbeld.
Spijtig dat de 1.0l Ecoboost er niet is in de instapversie Ambiente. Die is er alleen in de minst krachtige motorversie voor elke brandstof, vanaf € 15.800 voor benzine en € 17.550 voor diesel. Een Ecoboost in het hogere uitrustingsniveau Trend kost amper € 250 extra. Aan het 120pk sterke exemplaar op onze testbank in Titanium-uitvoering hangt alweer een basisprijs van € 20.300. Prettig uitgerust maar let op - wie een identiek exemplaar wil, moet in de optielijst nog ongeveer alles aanstippen. € 675 voor de speciale lak, en voor het panoramische dak en de leder-stof-combinatie van het interieur telkens € 650. De donker getinte ruiten kosten € 200 en een pakket dat onder meer voorruitondooiing, parkeerhulp, elektrisch verstelbare buitenspiegels en city safety omvat, troggelt je nog eens € 1.025 af. Finaal tikt hij af op € 23.500 en missen we nog steeds een navigatiesysteem (niet verkrijgbaar). Gekker moet het niet worden. Voor de voorbereiding voor de aflevering rekent Ford ook € 99 aan. Fluovestjes, brandblussers en een verbanddoos en enkele andere zaken die niet alleen wettelijk verplicht zijn, maar die wat ons betreft ook gewoon in de prijs horen te zitten.