Het weer is er niet bepaald naar wanneer we dit rapport schrijven. Open rijden kan vast en zeker zalig zijn, we zijn de eersten om dat te beamen, maar dan moet alles wel een beetje meewerken. Geen regen dus, niet te veel wind ... en als het even kan een staalblauwe hemel met daar boven hangend een monter zonnetje dat er zin in heeft. Vandaag lijken al die voorwaarden echter unaniem onvervuld. Erger nog, terwijl de regendruppels zich al lijken voor te bereiden op hun nakende transformatie tot sneeuw en de bladeren niet alleen hun frisgroene kleurtje verliezen, maar het hen hoe langer hoe meer ontsnapt aan fut om zich vast te klampen aan al even moegewaaide takken, staat rijden zonder dak even hoog op ons prioriteitenlijstje als pootje baden in de Noordzee. Alleen namen we de wondermooie Audi A5 cabriolet nog net op tijd mee naar buiten, vooraleer moeder Natuur besloot dit jaar de herfst voor een keertje wél op tijd af te leveren. En zo volgt hieronder het relaas van een weekje open vertier.
De begin dit jaar vernieuwde A5-reeks kreeg niet alleen de stijlpolitie van het merk op bezoek, maar ontving eveneens een nieuw, veelbelovend benzineblok. Met de van nul af opnieuw ontwikkelde 1.8 TFSI ging Ingolstadt met de grove borstel door de klepsturing, het thermomanagement, het injectiesysteem, de turbo en de integratie van het uitlaatspruitstuk in de cilinderkop. Heel pienter zijn die verbeteringen vast en zeker, en status quo is niets meer dan een verkapte achteruitgang nietwaar. Doch voor de consument is wellicht vooral relevant dat de vierpitter onder de motorkap van de cabrio nu maximaal 170pk kan afleveren, daarvoor amper 6,2 liter per honderd kilometer claimt en bijgevolg de CO2 uitstoot tot 143g/km weet te beperken. Een aantrekkelijke vierzitscabrio met een lichtgroen bewustzijn: laten we eens kijken wat daar van aan is. En merk op dat we "betaalbaar" uit de opsomming hebben geweerd.