Audi heeft met de A5 een succesnummer gecomponeerd. Het is het sensuele distillaat op basis van de zakelijke A4, een brouwsel dat zo in de smaak valt dat er maar liefst drie varianten van af kunnen. Er is keuze uit een sportback, een coupé en een cabriolet, en allemaal zijn ze even elegant. Die laatste met z'n opvouwbaar stoffen dak, kan tot vier personen vervoeren en kreeg onlangs niet alleen een nieuwe snoet van de huisesthetici, maar ook een compleet nieuwe versie van het 1.8 TFSI benzineblok. Voor ons redenen genoeg om de Duitse schone nog even onder de laatste zomerzon ten dans te vragen.
Ofschoon de Audi plaats biedt voor vier, kan je de A5 ondanks z'n lengte van 4,65m evenwel geen gerieflijke wagen noemen. De beenruimte achteraan is verre van royaal en de windbescherming is er met de kap geopend zo goed als onbestaande. Zelfs bij het reizen van het dak tussen opgeplooid in de 380 liter grote koffer en gesloten tot aan de matverchroomde A-lijst, is het oppassen geblazen voor wie achteraan zit. Vooraan is het dan weer wel erg behaaglijk toeven, niet in het minst voor de bestuurder. De zetels zitten voortreffelijk, de rijhouding is vrij van kritiek en de ergonomie van de bedieningsinstrumenten is - net zoals de bouwkwaliteit - immer uitmuntend. Wil je de A5 evenwel voorzien van alle toeters en bellen die je in deze prijsklasse ook verwacht, dan is het dokken geblazen. Het woord basisuitrusting wordt in Ingolstadt nog steeds heel letterlijk genomen. Ook dat is Audi.
De A5 wordt aangeboden met een hele resem benzine- en dieselmotoren, en die zijn allemaal drukgevoed. De 1.8 TFSI in het vooronder is nagelnieuw en levert maximaal 170pk en een al bij 1.400t/min piekend koppel van 320Nm. De vierpitter stuwt de 1,7 ton zware voorwielaangedreven Audi in een weinig imposante 8,9 seconden naar de 100km/u, en gaat desgewenst door tot 213km/u. Correct zonder meer, en interessanter is wellicht dat deze instapper, gekoppeld aan een foutloze multitronic automaat amper 6,2 liter per honderd kilometer claimt en bijgevolg de CO2 uitstoot tot 143g/km weet te beperken. Fraai, maar in de praktijk komt daar evenwel een tweetal liter bij. Hoewel de prestaties niet bepaald ondermaats genoemd kunnen worden, voelt de A5 nooit echt sportief aan. Daarvoor moeit de electronica zich te veel, geven de peddels je amper controle over het schakelmoment en blijft het sportstuur monddood over wat zich onder het rubber afspeelt. Spannend rijdt de A5 dus niet, maar wel heel gedoseerd, precies en ten allen tijde behoudsgezind. Ook dat zijn troeven die kunnen tellen, zelfs al suggereren de knappe lijnen een veel heftiger verhaal. Gelukkig heeft Audi nog wat potentere eenheden in de rekken, voor wie klank en beeld meer op elkaar wil afstellen.