Onder de langgerekte motorkap rust een TwinPower 3.0 liter turbodiesel die 313pk naar de achterwielen sluist. Deze common-rail met directe injectie en meertraps turbocompressie met variabele geometrie, gekoppeld aan een feilloos werkende achttrapsautomaat, beschikt over 630Nm koppel tussen 1.500 en 2.500t/min. Daarmee snelt onze testwagen in amper 5,4 seconden naar 100km/u. BMW claimt een gemiddelde dorst van 5,7l/100km (met standaardvelgen), maar wij zaten daar al snel een liter of twee boven. En toch zijn we tevreden met het resultaat. Enerzijds omwille van de duivelse acceleratiecapaciteiten die er mee gepaard gaan, anderzijds vanwege het gemak waarmee de Gran Coupé door het verkeer klieft. We hebben al meer getankt voor minder vuurwerk. Laat je echter niet misleiden door al dat pk- en koppelgeweld; de 6 is geen sportwagen. Zijn prestaties spreken die woorden min of meer tegen, maar de beleving is evenwel nooit helemaal aanwezig. Meer betrokkenheid van de bestuurder had hier niet misstaan.
Dempers kunnen worden bijgesteld met een druk op de knop. Niet dat de 1.865kg wegende slee daarmee van z'n overgewicht afraakt, maar het gevolg van de ingreep vertaalt zich wel naar een scherper weggedrag. We krijgen niet de indruk met een veelweger onderweg te zijn. De demping ligt in lijn met die van de 7-reeks en de achteras is zodanig ingericht dat vierwielsturing ook van de partij is. In praktijk wil dat zeggen dat de achterwielen lichtjes meewerken bij het insturen. Een fijne techniek, die hoegenaamd niet nieuw is. In vergelijking met de vierwielaangedreven varianten laat onze 640d meer speelruimte toe, en dat zonder dat er klamme handjes aan te pas komen. Wij zouden hiervoor kiezen. Hou wel rekening met de niet geringe breedte van de koets. In kleine straatjes is het soms opletten geblazen en al zeker als het op de € 2.140 kostende 19-duimers aankomt. Borduurtjes zijn snel genomen en de kans op parkeerschade is niet gering.
We ronden af met de geluidservaring. Naast de optionele geluidsinstallatie van B&O met surround sound -goed voor € 4.320- zorgt ook de krachtcentrale voor de nodige beroering. De brullende zescilinder verguist de puffende zelfontbranders voor eens en altijd naar een obscuur verleden en we durven het zelfs sportief te noemen. Maar enkel als we er zelf om vragen. En zo hoort het ook.