Deze vierdeurs wordt niet graag bij naam genoemd. Om dat te begrijpen keren we terug naar 2004, het jaar waarin Mercedes haar eerste editie van de CLS introduceerde en een nieuwe wind doorheen het autolandschap blies. De scherp gelijnde op basis van de E-klasse werd gezegend met vier portieren maar behield de grote karaktertrekken die een coupé belichamen. Zoals een laag aflopende daklijn, een bovengemiddeld luxeaanbod en een krachtig hart. Dat er effectief een doelgroep bestaat voor dergelijke nichemodellen is dus al gebleken, en nadat Audi zich met de A7 profileerde is BMW niet kunnen achterblijven. Al zien zij hun eigen Gran Coupé het liefst lijnrecht tegenover de Porsche Panamera gestald. Waar het merk nog klanten ronselt is niet altijd even duidelijk, maar die zouden deze keer vooral in de hoek van de 7-reeks te vinden zijn. En laat dat nu juist de auto zijn waar de Gran Coupé heel wat techniek vandaan haalt. Het is crisis voor iedereen.
Het afgebeelde fotomodel mag je afhalen voor € 112.690, een 640d in standaardvorm kost welgeteld € 87.599. In ons geval biedt het motorcompartiment plaats aan een turbodieselende 3.0 liter zescilinder die maximaal 313pk naar achteren stuurt. De benzinebroer met dezelfde longinhoud haalt 7pk extra uit de kast. Die moet wel z'n meerdere erkennen als het op pure trekkracht aankomt, want onze testwagen tovert 630Nm tevoorschijn terwijl de 640i het bij 450Nm houdt. Het verschil met de krachtige 650i bedraagt zelfs maar 20Nm, en die krijgt een 450pk-sterke 4.4 liter V8 toegestopt. Vierwielaandrijving mogen we in alle gevallen xDrive noemen.