Wie op zoek is naar een strak gelijnde berline in de hogere regionen van de automobielindustrie, kan niet om de Duitse drievuldigheid heen. Mercedes pionierde destijds met de CLS, Audi volgde later met een vijfdeurs A7 en BMW kreeg uiteindelijk een afgeleide van de 6-reeks in de rangen. En hoger in de voedselketen liefst.
In vergelijking met de eerder geïntroduceerde coupé of cabrio komt de Gran Coupé gematigder voor de dag. Ondanks een groeischeut van 11cm heeft hij minder last van overcompensatiedrang en scoort hij ook hoger op de visuele schaal. Het vierdeursconcept heeft invloed op de hoogte van de daklijn, maar toch slaagt deze 6 erin zijn praktische kant uit te spelen. Hoofdruimte is er voldoende en de benen kunnen verder worden uitgestrekt dan in de 5-reeks, waarop hij zich baseert. Hou wel rekening met het 4+1 concept. Dat komt neer op twee volwaardige zitplaatsen achterin. Een vijfde passagier kan erbij, zij het in minder ideale omstandigheden, maar de situatie is algemeen een stuk beter. Je zal het beamen wanneer je de achterste zetelrij van de coupé of cabrio verkent. Bagage gaat de koffer in, goed voor 460 liter, en met de achterbank neer komt er tot 1.265 liter vrij, alweer een vooruitgang. De algemene afwerking is, net als bij de naaste verwanten, van een stevig niveau.
De 640d wordt tegen alle logica in door een drukgevoede 3.0 litermotor bediend. Met 313 dieselpaardjes en 630Nm koppel, beschikbaar tussen 1.500 en 2.500t/min, heeft ons achterwielaangedreven testexemplaar slechts 5,4 seconden nodig om 100km/u te bereiken. Aan de pomp heeft de zescilinder op papier genoeg met 5,7l/100km. De praktijk komt daar zoals steeds niet mee overeen, maar rekening houdend met de potentie en vlotheid van de krachtbron zijn we met een paar liter meer ook tevreden. En zeker als we een gemiddelde CO2-uitstoot van 149g/km in acht nemen. Al dat geweld is gekoppeld aan een fijne achttrapsautomaat met meerplatenkoppeling die de toevertrouwde taak naar behoren uitvoert. Snel en geruisloos. Wie op zoek is naar de pure sportwagenbeleving blijft wel beduusd achter, de 6-reeks staat niet garant voor een spannende rij-ervaring. Hij richt zich op de zakelijke rijder die enerzijds in alle stilte wil paraderen, en anderzijds de mogelijkheid wil om snel van A naar B te scheuren. In dat laatste geval vergezeld van een heerlijke grom.
Het afgebeelde model mag je afhalen voor € 112.690, een 640d in standaardvorm kost welgeteld € 87.599. De benzinebroer met dezelfde longinhoud haalt 7pk extra uit de kast, maar die moet wel z'n meerdere erkennen als het op pure trekkracht aankomt. Het verschil met de krachtige 650i is nog veel kleiner en die krijgt een 450pk-sterke 4.4 liter V8 te verwerken. Vierwielaandrijving mogen we in alle gevallen xDrive noemen, maar die term is hier niet van toepassing. Freude am Fahren weet je wel. Meer beeld kan je, zoals steeds, in de fotoreeks raadplegen.