Terwijl de eerste bladeren aan de randen hun levendig groen ruilen voor dodere tinten en het punt waarop 2012 de onvermijdelijke stap naar de geschiedenis zal zetten stilaan aan de horizon zichtbaar wordt, maakt Mercedes zich niet op voor z'n belangrijkste productintroductie van het jaar - want dat is de A-Klasse omwille van z'n verkoopsvolume - maar zeker z'n meest opgemerkte. De CLS Shooting Brake volgt op twee studiemodellen waarvan het eerste al uit 2004 stamt. Het is het zoveelste nicheproduct in het almaar uitdijende gamma van de constructeur en mikt duidelijk op de snel verveelde klant van het derde millennium, die weer eens wat anders wil dan een SUV of een break en die de vierdeurs coupé te onpraktisch vindt. Een erg enge klantengroep, die bovendien ook de financiële slagkracht moet hebben om de nieuwe creatie op de oprijlaan te parkeren, maar toch denkt Mercedes geen spijkers op laag water te zoeken - gesteund door het succes van de CLS die inmiddels aan zijn tweede generatie toe is.
Op technisch vlak valt de investering overigens reuze mee, want er wordt nogal wat van de E-Klasse gerecupereerd. Zo vinden we ook alle motoren daar terug. Er is meteen keuze uit twee dieselversies en drie benzines. Bij die laatste is de CLS 63 AMG (met een 5,5l V8 biturbo) met 525pk de absolute topper. Die kost je echter vlot € 124.146. Op wat kleingeld na is dat het dubbele van de CLS 350 - een 306pk sterke 3,5l zespitter die bij de benzines de rol van instapper voor z'n rekening neemt (vanaf € 72.963). Ertussen zit nog een atmosferische achtcilinder die 408pk onttrekt uit 4.633cc en € 89.540 kost. De topdiesel - 350 CDI met 265pk uit een drieliter zescilinder in V-vom - blijft met een basisprijs van € 69.696 nog vlot onder prijs van de instap-benzine. En dat betekent meteen dat ons testmodel - de 250 CDI - met € 62.194 als catalogusprijs (zonder zo maar eventjes € 15.000 aan gemonteerde extra's) ruim € 10.000 onder de goedkoopste benzine blijft. Hij geeft er dan ook 100pk, 1,3l cilinderinhoud en twee cilinders op toe.