Laat ons maar meteen een open deur intrappen. De CLS Shooting Brake heeft dan wel een kofferinhoud van 590l - de E-Klasse Break die technisch nagenoeg identiek is, doet op vlak van functionaliteit stukken beter en hangt scherper aan de prijs. Zelfs bij deze 250 CDI die met een prijskaartje vanaf € 62.194 (exclusief de meer dan € 15.000 aan opties op het testmodel) de prijskraker is uit het aanbod. De vierdeurs CLS bewijst echter dat zulks het succes niet in de weg staat. De rankere, dynamische lijnen maken ook deze functionele afgeleide een emotioneler en dus bekoorlijker aanbod waar de klant iets extra's voor over heeft. In afmetingen is er nauwelijks onderscheid - de Shooting Brake is slechts 1,6cm langer en dat betekent dat ook de inzittenden zich aan exacte dezelfde behandeling (met uitstekend zitmeubilair en een uitgelezen materiaalkeuze als hoofdingrediënten) mogen verwachten.
De instapper mag dan wel een viercilinderbrom hebben die onze trommelvliezen minder appreciëren dan de klank die zes- of achtcilinders opwekken - echt reden tot klagen is er niet. De uitstekende zeventrapsautomaat schakelt quasi gevoelloos en helpt tegelijk het verbruik in te dijken. 5,3l/100km (139gr/CO2/km) is een uitstekende waarde terwijl je met een sprinttijd van 7,8 tellen en een top van 235km/u desgewenst nog steeds met de zweep erop door het verkeer kan. Met wat minder gewicht op de voortrein steekt alleen onderstuur wat sneller de kop op. Een luchtophanging op de achteras is standaard en met die optie ook voor de voorwielen aangevinkt, blinkt het testexemplaar vooral uit in comfort eerder dan in ophitsend bochtenwerk. Met wat meer gevoel in de stuurinrichting zouden we al een lepel extra sensatie binnenkrijgen, denken we. Maar zelfs Mercedes krijgt dat niet uit een elektrische installatie. Voor wie dat wil, is uitwijken naar dikkere motoren de boodschap. Bekijk onze fotospecial.