Wat in tegenstelling met hun robuuste uiterlijk, zijn pick-ups niet de favoriete leerlingen in de klas van juffrouw Euro Ncap. Doorgaans zijn deze vehicels immers onverbiddelijk voor aangereden voetgangers, maar ook inzittenden blijken minder goed beschermd dan je zou verwachten van zo'n stevige kerel. Toch is ook in dit domein een enorme weg afgelegd, want fabrikanten weten natuurlijk ook wel dat deze werkpaarden tegenwoordig net zo goed voor dagdagelijks verkeer worden gebruikt, en dat de doelgroep een hogere graad van veiligheid op zijn zachtst uitgedrukt wel weet te waarderen. Niettemin draagt het concept enkele karaktertrekken in zich die een goede score bemoeilijken: zo is een ladderchassis weliswaar bijzonder sterk en stijf, maar geeft het bij een botsing ook weinig mee waardoor de impactenergie veel meer schade kan aanrichten in het interieur.
Zes (in de LE trim) airbags beschermen desgevallend evenwel lijf en leden, en het siert de constructeur dat hij - na een aanvankelijk ronduit belabberde score in 2008 - nog aanpassingen doorvoerde aan de software, met positief resultaat. Naast de obligate plofkussens verlaat de Navara Spanje met ABS, ESP en EBD. En vierwielaandrijving, dat scheelt ook een slok op de borrel als je al dan niet gewild in zacht terrein belandt. In de summiere optielijst is er dan weer geen spoor te bekennen van moderne waakhonden à la rijstrookassistent of botsradar.