Historici zullen het allicht wat een voorbarige conclusie vinden, en toch kunnen we nu al stellen dat de auto-industrie tijdens het afgelopen decennium onderhevig was aan twee op het eerste zicht compleet tegengestelde stromingen. Zo zagen we tijdens de eerste jaren van dit millennium het ene na het andere segment ontstaan, terwijl bestaande segmenten steeds meer naar elkaar leken toe te groeien. Of om het met een metafoor te stellen, dat werkt altijd: Segmenten popten uit de grond zoals een bamboestruik op dreef, maar hoe meer pandastokken er naast elkaar begonnen te staan, hoe meer ze op elkaar gingen lijken. En wat dit tuinbouwintermezzo met de Nissan Navara V6 te maken heeft? Wel, dat zit zo.
Het verhaal van de huidige Navara begint in 2004, maar valt genealogisch terug te brengen tot de 17T, die het toen nog Datsun hetende merk al in het late interbellum op de markt bracht. Nissan's open laadwagen, toen nog een onverbloemd werkpaard, groeide gedurende al die jaren gestaag in alle richtingen tot wat op heden het grootste model in de lijn betreft. Met dien verstande dat er in de VS met de Titan ook nog een full-size pick-up van de band rolt, maar dit ter zijde.
We concentreren ons hier immers enkel op de in Europa aangeboden pick-up, en die kreeg nog niet zo lang geleden enkel het etiket Navara opgekleefd als de koper voor de best uitgeruste versie opteerde. Vandaag de dag voorziet de fabriek in Barcelona elke Nissan met een open laadbak die naar België wordt verscheept, aan de naar de Noord-Spaanse streek ontleende badge. En zo beslaat het gamma tegenwoordig niet minder dan acht modellen, met een prijskaartje variërend van € 28.900 voor de uitgeklede versie met 144pk, tot € 48.350 voor de dikke V6 diesel met alles erop en eraan. Het is die laatste waarmee Nissan ons op pad stuurt.
Om een lang verhaal kort te maken: Nissan presenteert deze 3.0 V6 LE als een prima alternatief voor een grote, luxueuze SUV maar dan zonder diens inherente fiscale nadelen. Met een gigantische koffer en alle mogelijke luxe aan boord, maar even goed met een prettig rijgedrag op het asfalt én adequate terreineigenschappen op de koop toe. Geen betere manier om erachter te komen of die beloftes waarachtig zijn, dan een stevige gezinsvakantie naar het zonnige zuiden van Frankrijk, aan de voet van de machtige Alpen.