Er zijn zo van die merken waarbij je je afvraagt waar de productplanners en marketeers met hun hoofd zaten. Seat is er helaas één van. Het wordt wat stiefmoederlijk behandelt door de VW-Group en heeft last van marketinglui die er geheid een verkeerd label opkleven. Bij deze fonkelnieuwe Seat Toledo is het weer prijs. Daar is ‘enjoyneering' voor bedacht, terwijl de drievolumeberline (met een gecamoufleerde handige vijfde deur) zichzelf boven alles functioneel, degelijk en -hopelijk- betaalbaar positioneert. Daar is toch niets mis mee?
Met de definitieve prijs - wellicht rond € 15.000 - nog in het ongewisse, moeten we even omzichtig zijn met het eindoordeel. Want behalve een verzorgd uiterlijk, moderne motoren en een interieur dat erg ruim aandoet en zo maar eventjes 550l bagageruimte zijn er ook enkele minpunten. Zo mist de 1.6l diesel met 105pk - bij ons wellicht de meest populaire motorversie - een steevast een zesde versnelling en is de materiaalkeuze niet alleen het slachtoffer geworden van een mistroostig kleurenpalet, maar is het ook zonder uitzondering onvriendelijk voor de tastzin. Zaken die perfect te verantwoorden zijn als de Toledo scherp geprijsd op de markt verschijnt.
Erg lichtvoetig rijdt de nieuweling evenmin. Wel voorspelbaar en voor wat de ophanging betreft - best droog. De architectuur is dan ook een samenraapsel van wat onderdelen ‘op leeftijd' al is dat op zich geen reden om de roede boven te halen. Dat je voor je plezier een blokje om rijdt, is evenwel twijfelachtig, maar als het erop aan komt om zonder verrassing of ergernis van A naar B te geraken is er niets tegen in te brengen.