We waren er zelf niet bij - dus het blijft giswerk, maar we kunnen er ons wel wat bij voorstellen, hoe het anno 2006 zo ongeveer moet gelopen zijn. Toyota is op dat moment op kruissnelheid om de één miljoenste Prius aan de man te brengen, en heeft nog een heel legioen gelijkaardig aangedreven vierwielers in ontwikkeling ter ondersteuning van het hogere doel - de grootste autobouwer ter wereld worden. En hoe belangrijk die vanuit een ecologisch standpunt bijzonder fascinerende, maar tegelijk ook slaapverwekkend rationele hybride-architectuur dan wel voor de zakencijfers en bij uitbreiding het gemeenschappelijk bewustzijn mag zijn, het is niet met zo'n lichtblauw creatuur dat de verbintenis met nicheconstructeur Subaru, amper één jaar voordien, gesymboliseerd hoorde te worden. Dat had wel érg ongepast overgekomen. Subaru bouwt immers wagens die bovenal rijplezier prediken. Toyota ook ... alleen niet meer vandaag.
Misschien was het wel Akio Toyoda zelve die het tij deed keren. Voor wie niet weet over wie we het hebben: sinds 2009 zwaait deze heer de scepter als CEO van de groep. Wie weet hoe hij, na een zoveelste herhaling van the Fast & the Furious op de buis waarin blits uitgedoste, doch niettemin tegen het oldtimerschap aanschurkende Nippon-bolides van hot naar her scheuren, uit plaatsvervangende schaamte een vuist op tafel sloeg. En prompt aan zichzelf zwoer om eindelijk werk te maken van een waardige opvolger voor de kudde Japanse sporticonen uit de jaren negentig, thans zowat uitgestorven of anders in de exclusiviteit gevlucht. De financiële crisis sloeg terwijl die plannen rijpten ongemeen hard toe, en geen enkele andere Japanse constructeur leek werk te zullen maken van een compacte, betaalbare 2+2 sportcoupé.
Als het dus niet van Toyota (en Subaru) ging komen, dat al een drietal jaar sleutelde aan werktitel FT86, dan van niemand. En zo kreeg het project groen licht. Gelukkig maar, want de GT86 heeft alles in zich om als pionier van een hopelijk erg spannend tijdperk vol betaalbare sportwagentjes de geschiedenis in te gaan. We voelen de GT86 die wetenschap indachtig na een circuittest en een weekje met de automaat al voor de derde keer aan de tand, en gaan deze keer diep gravend op zoek naar de leuke weetjes én het onbenutte potentieel van deze beloftevolle Japanner.