Al dat aluminium betekent bij een botsing ook dat er minder energie moet geabsorbeerd worden. Toch gauw zo'n 10%. Maar of hem dat een abnormaal hoge veiligheidsscore oplevert is giswerk. De XJ is nooit door de EuroNCAP getest. Het gros van de concurrenten evenmin. De organisatie concentreert zich op modellen waar er meer van verzet worden.
Aan de lijst met veiligheidsuitrusting doet dat niets. Er zijn nog steeds zes airbags en driepuntsgordels op alle zitplaatsen. Die laatste zijn van het actieve type, wat betekent dat ze in sommige situaties de gordel opspannen nog voor een impact heeft plaatsgevonden. Een uitgebreide en geavanceerde stabiliteitscontrole probeert er uiteraard voor te zorgen dat het zo'n vaart niet loopt. Maar ook hier etaleert de XJ een tikkeltje minder technische verfijning dan de Duitse concurrenten die geheid meer elektronische hulpmiddelen - denk aan rijstrookassistentie, vermoeidheidsdetectie, camera's die de verkeersborden lezen en diens meer - inbouwen. Niet meteen nodig als je het ons vraagt, maar in de tabelletjes maakt het nu eenmaal verschil uit. Een radargestuurde snelheidsregelaar en een dodehoekmonitor behoren voortaan weer wel tot de mogelijkheden.