We focussen ons hier vooral op de nieuwe tweeliter benzinemotor. Die pakt uit met een CO2-uitstoot van 216gr/km voor z'n verbruik van 9,3l/100km. Voor België is die daarmee net een tikkeltje interessanter dan de drieliter V6 met compressor. Die verbruikt amper een deciliter meer en komt dus op 227gram maar wordt natuurlijk ook duurder waardoor hij het gehate Voordeel Alle Aard de hoogte in jaagt en bedrijven en zelfstandigen zijn nu eenmaal de beste klanten voor dit type auto. Een particulier kan overigens net zo goed voor de drieliter gaan. Je krijgt dan ook nog eens 100pk en 110Nm vermogen en trekkracht bovenop dat van de tweeliter. Die tikt nochtans af op een zeer respectabele 240pk en 340Nm. Dat de twee in uitstoot zo dicht bij elkaar liggen heeft overigens met de transmissie te maken. Beiden hebben een achttrapsautomaat die met een uitschuivende draaiknop op de middentunnel bediend wordt, maar de krachtigste van de twee heeft merkbaar langere eindverhoudingen. Jaguar maakt het de viercilinder niet al te moeilijk.
De tweeliter heeft een aangename loop en zolang je de verkeersstroom gewoon volgt, lijkt hij zich nauwelijks in te moeten spannen.
et helpt natuurlijk dat de ZF-transmissie zich uit de naad werkt zonder dat je daar als bestuurder veel van merkt. Je begrijpt waarom zo veel constructeurs die versnellingsbak aankopen. Wil je harder, dan stoomt de XJ dapper op, maar hitsig krijg je het resultaat nooit. Het is een tikkeltje meer mak dan de acceleratietijd van 7,2 seconden (0 - 100km/u) laat vermoeden. De ophanging en de stuurinrichting zijn nochtans uit de kunst. Je kan in een Jaguar nog steeds erg comfortabel van A naar B en toch het gevoel hebben dat je echt rijdt. Dat eerste is in dit segment een gegeven, maar met het tweede worstelen een hoop autobouwers.