Jaguar - Land Rover mag zich wel gelukkig prijzen met nieuwe eigenaar Tata. Er is niet alleen geld voor de ontwikkeling van nieuwe producten, de Britten hebben nu een duidelijke richting gekregen. En dat terwijl beide bedrijven vroeger toch een beetje een ongeleid projectiel waren. Het doel is nu in de eerste plaats het optimaliseren van de bestaande gamma's. De nieuwe tweeliter viercilinder turbomotor en drieliter V6 compressor (vervanging van de atmosferische V8) passen in dat kader. Ze maken de XJ niet alleen toegankelijker (2.0 vanaf € 78.160, V6 compressor vanaf € 96.200 - minder dan de V8 die hij vervangt). Ook op de Belgische markt wint hij aan verleidingskracht door z'n lagere CO2-afgifte. Daarin liggen beide nieuwe motorversies overigens dicht bij elkaar. De 2.0 stoot 216gr/km uit, de drieliter 227gr/km.
Aan de binnen- en buitenzijde verandert eigenlijk niets. Meer karakter dan bij de Duitsers dus. En ook wat meer controverse, vooral als het om de kont van de XJ gaat. Binnenin mag Jaguar stilaan eens op zoek naar een moderner ogend navigatiesysteem maar veel meer kritiek krijgen we onze pen niet uit. Het voornaamste is bij deze kennismaking hoe dan ook hoe de nieuwe instapper presteert. Op papier ziet dat er met een sprinttijd van 7,2 tellen alvast erg goed uit. En als je met de stroom meerijdt (of die zelfs wil aanvoeren) bedient de Jaguar je met het gemak, de stijl en de manieren van een echte Britse Butler. Als het hard gaat moet de briljante ZF-achttrapsautomaat zich uit de naad werken. Je merkt daar niets van, maar het mist net dat tikkeltje snedigheid. De mengeling van comfort en rijbeleving blijft dan weer onmiskenbaar een sterk punt van de geheel uit aluminium opgetrokken limousine. Je hebt het gevoel dat je echt rijdt. Daarmee worstelen heel wat concurrenten, zelfs in dit segment.