Echt veel gelukkige mensen lopen er momenteel niet rond in de Belgische autosector. Daarvoor duikt de verkoop net iets te veel in het negatief ten opzichte van vorig jaar. De markt moet zo'n 15% prijsgeven, ook al is er de jongste tijd minder terughoudendheid bij de consumenten. Maar zelfs in een peloton met verliezers, zijn er winnaars. Hyundai hoort daar bij, want terwijl het in absolute aantallen wat minder klanten lijmt dan afgelopen jaar, stijgt het marktaandeel ervan met meer dan 7%. Hyundai heeft natuurlijk ook geluk met z'n gamma - waar het in de kern van markt kan uitpakken met nieuwe producten. De i30 is nog kakelvers en nu krijgt het product ook nog versterking van een break. De invoerder mikt dit jaar op zo'n 3.000 i30, waaronder 500 breaks. Dat levert dan meteen een half miljoen euro op, want terwijl de break identiek hetzelfde gamma (motoren en uitrustingsniveaus) volgt als de vijfdeurs, moet je voor de toegenomen functionaliteit wel € 1.000 extra neertellen.
Laat ons voor de volledigheid nog eens het volledige motorenpalet uittikken. Een 1.4 benzine (100pk), 1.4 CRDi (90pk) en 1.6 CRDi (128pk) levert Hyundai alleen met een manuele zesbak. Bij de 1.6 benzine (135pk) of de 1.6 CRDi (110pk) heb je de keuze tussen een handgeroerd exemplaar of een automaat met dubbele koppeling. Er zijn drie uitrustingsvarianten maar het loont de moeite om te zeggen ook het instapniveau reeds over mistlichten, gelakte spiegels en deurhendels, centrale deurvergrendeling, een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel en radio/cd-met iPod aansluiting beschikt. Niets om beschaamd over te zijn al is een airco (voor € 1.000) dan misschien wel een aanrader. Een benzine is er vanaf € 17.699. De goedkoopste diesel wisselt vanaf € 19.699 van eigenaar. Op alle modellen zit tegenwoordig een omvangrijke garantie zonder kilometerbeperking van vijf jaar. Dat helpt mee verantwoorden waarom de modellen van het merk niet meer de prijskrakers van vroeger zijn.