Nemen we de afmetingen erbij, dan zien we dat de breedte met 1,78m weliswaar gelijk is aan die van de vijfdeurs, maar dat de break met 4,48m op een zucht na 20cm meer lengte laat optekenen. Wie de break dus niet alleen kiest omdat het model er wat avontuurlijker uitziet mag zich dus in de handen wrijven. Met het koffervolume valt ongetwijfeld iets aan te vangen. Dat bedraagt 528l met de achterbank in gebruik, wat meteen betekent dat de i30 Wagon alleen de Peugeot 308 SW moet laten voorgaan. Daarin zitten overigens ook enkele bergvakjes onder de koffervloer. Het laden van grote voorwerpen wordt makkelijker gemaakt door de aanwezigheid van een neerklapbare achterbank en de discipline van de ontwerpers. Die heeft immers een relatief lage laaddrempel en een zeer egaal vormgegeven laadruim opgeleverd. De i30 Wagon lust maximaal 1.642l.
Nu uw rationele kant gerust is gesteld, kunnen we ons ook even over het design buigen. Dat is natuurlijk geënt op dat van de vijfdeurs, met identieke lijnen tot de B-stijl. Daarna blijft de break wat hoger, maar het is duidelijk dat er geen sprake kan zijn van knip- en plakwerk en dat er geanticipeerd is op de extra centimeters die de break met zich meesleurt. Evenwichtig en modern, want gespekt van de flinke dosis scherpe vouwlijnen en bolle en holle vlakken, dus.