De Belgische autosector duikt dit jaar zo'n 15% onder de cijfers van afgelopen jaar. Dat levert wat gemopper op, zonder dat er echt sprake is van een drama. En ook in een dalende markt zijn er winnaars. Hyundai bijvoorbeeld, dat z'n volume wel ziet dalen maar z'n aandeel ziet stijgen. De Koreanen profiteren onder meer van een goed en fris productpalet. Dat wordt nu in het cruciale C-segment nog versterkt met een break-versie van de i30. Die heet Wagon en is verkrijgbaar met identieke motoren (1.4 100pk, 1.6 135pk, 1.4 diesel 90pk, 1.6 diesel 110pk en 1.6 diesel 128pk) en uitrustingsniveaus als de eerder dit jaar gelanceerde vijfdeurs. Het koffervolume stijgt van 378 naar 528l, het op één na hoogste uit het segment, terwijl de lengte van het voertuig haast 20cm toeneemt en de prijs exact € 1.000 in de plus gaat. Een benzine is er daarom vanaf € 17.699, een diesel vanaf € 19.699.
Hyundai weet dat de klanten in het C-segment vooral het design, de prijs en de duurzaamheid belangrijk vinden. Misschien is het daarom dat rijden niet meteen een beklijvende ervaring is. Sterk gefilterd, gevoelloos, matig presterend - zelfs in de topversies. En deze 1.4 diesel met 90pk is met een sprinttijd van net geen 14 tellen zelfs sloom. En dat terwijl de uitrusting uitgebreid is, de veiligheid erg goed verzorgd is, het verbruik beperkt blijft tot 5,2l/100km en een uitgebreid garantiepakket van 5 jaar zonder kilometerbeperking de duurzaamheid moet onderlijnen. En de pennentrekken van de ontwerpers zijn modern en stijlvol zodat je hem zonder schroom voor de deur kan parkeren. De perfecte auto dus, behalve voor wie stuurpret zoekt. Erg verstandig van Hyundai want die laatste groep is een minderheid.