Wie wel te vinden is voor wat verfrissend harengewapper zo nu en dan, en dat het liefst van al doet met een blauw-witte propeller op de snoet, kan bij de BMW verdeler uit vier modellen met een wegklapbaar dak kiezen. Beginnen doen we met het kleintje, de 1-reeks, die het met een stoffen dak doet en nog de tronie draagt van de vorige generatie. Veel duurder maar niet ruimer biedt de Z4 zich aan, een zuivere roadster voor twee. Ook de Dreier heeft een cabrio in het gamma, ditmaal met een hard dak en eveneens in blijde verwachting verkerend van de nieuwe familie-klederdracht. En tenslotte schittert daar helemaal aan de top van de piramide BMW's 6.
Die 6-reeks cabriolet is eigenlijk een beetje moeilijk te positioneren in de markt. Mercedes duwt de nieuwe SL natuurlijk wel de ring in, maar die heeft slechts twee zetels, tegenover vier voor de BMW. Van de E-klasse bestaat wel een cabrioversie, al is die een stuk kleiner, minder performant ook en logischerwijze in een lagere kaste in te delen. Audi heeft (nog) geen dakloze variant van de A7 uitgevonden, en de onthoofde R8 van hetzelfde huis verdient veel sportiever appareil als vergelijkingswaar. Loopt het duidelijk al wat mank als we ware concurrenten zoeken in het autolandschap, dan scherpt BMW de uitdaging nog wat extra aan door er niet alleen twee dikke benzineslurpers, maar desgewenst ook een stevige dieselmotor in te leggen. Meer nog, die is in navolging van de 650i nu ook te koop met vierwielaandrijving. Ga daar maar eens tegenin ... Alleen is de vraag, heeft dat ook zin?