BMW bood de 6 cabrio al langer met een dieseleenheid aan, maar voortaan mag die ook alle vier de wielen bedienen als de koper voor de xDrive versie kiest. Een 640d met BMW's intelligente vierwielaandrijving moet minstens € 97.050 kosten, en voor dat bedrag krijg je ook de feilloos schakelende achttrapsautomaat en nuttige zaken zoals verwarmde voorzetels en navigatie erbij. Er blijft evenwel genoeg over op de optielijst om het prijskaartje van onze testwagen zonder echt gek te doen, op te krikken naar € 118.180. Veel duurder dan een Mercedes E cabrio en concurrentie vanuit Audi's kamp is er niet. De aankledingsmogelijkheden zijn weliswaar erg fraai en slagen erin het sowieso al erg gedistingeerde interieur naar een hoger plan te tillen. Een hele rits vooruitstrevende veiligheidsuitrustingen zijn eveneens optioneel beschikbaar, en mee verantwoordelijk voor de forse eindafrekening.
Als vierzitter heeft de net geen vijf meter lange, bijzonder elegant gelijnde BMW minder ruimte voor de inzittenden in petto dan je volgens zijn zuivere omvang zou vermoeden. Vooraan geen klagen, maar de beenruimte achterin valt aardig tegen. De koffer slikt een praktische 300 liter met het dak opengeklapt, en voegt daar een weinig relevante 50 liter aan toe als je de stoffen kap dicht laat. Een kap die nog steeds erg fraai is afgewerkt en de lijn van de 6 geenszins verstoort, in welke toestand het zich ook bevindt. Dankzij de lange neus en gestileerde lichtblokken onderscheidt de 6 zich voldoende van de rest van het gamma, terwijl het duidelijk blijft vanuit welke bloedlijn hij is ontsproten.
Blijft de vraag wie nood heeft aan vierwielaandrijving. Onder een 6 cabrio. Met een dieseleenheid onder de kap dan nog. De vraag stellen is ze oplossen: eigenlijk niemand, maar BMW maakt zich sterk dat het systeem de conventionele rijhulpsystemen uit de wind zet door proactief wielspin te vermijden en al doende van de 6 een efficiëntere stuurmachine te maken. Sneller en trefzekerder mag de 6 cabrio daarmee misschien wel zijn geworden, maar meer rijplezier levert het extra setje aangedreven wielen niet meteen op. Waardoor je als vanzelf de neiging onderdrukt om die weer wat verderaf geduwde limieten überhaupt te gaan opzoeken.
Laten we het erop houden dat wie echt compleet zorgeloos en alle elementen negerend zonder dak de jaargetijden door wil flaneren, deze versie wellicht wel kan bekoren. Puik is alleszins dat de 313pk sterke dieselstoker ondanks die xDrive en het te torsen gewicht van twee ton kan uitpakken met een interessant opgegeven verbruik van 5,9l/100km en vooral een CO2 uitstoot van amper 154gr/km. In de realiteit zijn de cijfers een tweetal liter minder rooskleurig, maar ook dat resultaat blijft behoorlijk aanvaardbaar. Alle foto's van deze elegante cabrio vind je hier.