BMW mag tevreden terugkijken op het eerst jaar van de 1-Reeks. De constructeur verkocht er meer dan 100.000 stuks van, met de vingers in de neus. Vooral omdat Volvo, Audi én Mercedes met hun eigen model in hetzelfde segment later (allemaal rond deze tijd) op de markt komen. BMW is intussen al bezig met het gamma af te romen. Met een pittige M135i bijvoorbeeld. Dat is overigens geen echte M, maar een ‘M Performance'. Niemand die eraan uit kan, maar dat betekent eigenlijk dat de auto wel snel is, maar niet goed genoeg is om als een echte M door het leven te gaan. Nog een geluk eigenlijk, want de elektrische stuurbekrachtiging en de maatregelen die de ingenieurs namen om het onderstel bij een hoog bochtentempo in onderstuur te dwingen zijn een onversneden M onwaardig. Indrukwekkend zijn de prestaties echter wel. Vanuit stilstand knalt het model zichzelf in 4,9 tellen naar 100km/u en ook daarboven weet hij pas van ophouden als de begrenzer zich er bij 250 mee moeit.
BMW ligt zelf veel meer wakker van de specifieke binnen- en buitenuitrusting. Er zijn nogal wat details die de M 135i onderscheiden van z'n broeders met minder paarden aan de teugels. Spiegelhuizen, remzadels, velgen en specifieke voor- en achterbumpers moeten verleiden aan de buitenzijde. Binnenin moet een gekleurd sierbiesje en een specifieke aankleding van het sportmeubilair de klant week maken. Die moet voor de driedeurs minimaal € 41.200 ophoesten. Twee extra portieren kosten € 800 extra en de achttrapsautomaat die elke 100km een halve liter brandstof uitspaart kost € 2.360. In september is het model in ons land.