Onder de lange motorkap van de Camaro schuilt een 6,2l grote V8. Een niet bijster geavanceerd exemplaar dat het zelfs nog stelt met 2 kleppen per cilinder. Maar z'n slagvolume is al voldoende om 426pk en 469Nm koppel te onttrekken. Als je de handgeroerde zesbak deskundig en vooral bliksemsnel (niet makkelijk want de schakelwegen zijn relatief lang en de bak is zwaar) door het schakelrooster stuurt, rij je 100 in 5,2 tellen. Kijk, dat is waar de Camaro voor gemaakt is. Hij gaat weliswaar door tot een begrensde top van 250km/u, maar dan voelt hij zich evenmin lekker in z'n vel.
De remmen volstaan voor normaal gebruik, maar je merkt dat er in Detroit maar weinig kronkelbaantjes liggen. Normaal gebruik is overigens aan te raden als je de consumptie binnen de perken wil houden. Het opgegeven verbruiksgemiddelde bedraagt al 14,1l/100km (CO2: 329gr/km). Dat betekent dat zelfs een beetje speelse attitude je meer dan 20l/100km kost. Je krijgt daar natuurlijk wel een onmiskenbare V8-sound voor in de plaats, maar zelfs die klinkt niet meer als vroeger. Het is evenwel belangrijk om de Camaro ook naast zijn directe concurrenten - Mustang en Challenger - te plaatsen. En dan blijkt de Chevy met z'n limited slip differentieel voor de achteras en z'n volledig onafhankelijke ophanging een duidelijke streep voor te hebben. Het is de meest geavanceerde van de Amerikaanse spierbundels en dat is exact hoe hij rijdt.