Het weze ondertussen duidelijk dat Kia zijn zaakjes goed voor mekaar heeft als het een gloednieuw model van modieus plaatwerk moet voorzien. En in één zelfde beweging hebben de meest Duitse der Koreanen ook zichtbaar de finesse in de vingers bij het modelleren van een bijpassend interieur. Onze mond valt niet langer open als we bij het opentrekken van het bestuurdersportier een frisse, homogene en hoogwaardige binnenkant ontdekken die, eerlijk waar, amper nog moet onderdoen voor de concurrentie uit Wolfsburg of Ingolstadt. En toch, onderstreep het woord ‘amper': de aarzeling die in voorgaande zin nog wist binnen te sluipen, dankt zijn ontstaan aan enkele detailpunten die erop wijzen dat het totaalconcept toch nog beter kan. De handrem en de bekerhouders staan bijvoorbeeld te gezellig dicht tegen elkaar, zodat beide tegelijk benutten zere vingers oplevert. En de standaard usb aansluiting had geen zin om de al even standaard radio met onze iPhone te laten converseren, een onderonsje dat zo goed als alle wagens tegenwoordig niet meer afslagen. We zeiden het al - randbemerkingen.
Want alle zichtbare oppervlakken werden van aangename en leuk ogende materialen voorzien, die bovendien nauw op elkaar aansluiten en precies in elkaar overvloeien. Een dikke plus geven we Kia voor de klare tellerpartij, de texturen van geborsteld kunststof rond de audio-installatie en de prettige weerstand van de verschillende (draai)knoppen die het kwaliteitsgevoel naar omhoog brengen. We loven het merk om zijn moed om met tuimel'achtige' schakelaars of een bruin interieur wat uit de band te springen, en hebben geen enkele klacht over de manier waarop omgevingsgeluiden uit de cabine worden geweerd. Laat je je gaan in de uitrusting dan kan je de Rio probleemloos krijgen met verwarmbare zetels, een verwarmbaar stuur, leder en een navigatiesysteem met een ingewerkt scherm. De basisversie moet het evenwel zonder zaken als een manuele klimaatregeling of elektrische zijruiten stellen. Je zou kunnen stellen dat met de cabine, ook de optielijst enigszins de Duitse toer opging ...
We haalden al eerder de praktisch vormgegeven koffer aan, maar ook de inzittenden worden - gelet op het segment - behoorlijk verwend. Kia plaatste de A-stijl wat meer naar voren, wat in combinatie met een grotere wielbasis ook meer effectieve binnenruimte opleverde. De prima zittende stoelen bieden plaats aan vijf. Het verdient vermelding dat ook de rijhouding erg goed kan afgeregeld worden. Met uitzondering van de basis-Access is het stuur niet alleen in de hoogte, maar ook in de diepte regelbaar. Denk daarbij aan een goed uitgekiende hoek tussen het zitvlak en de boordplank, een quasi ideale positionering van de versnellingspook ten opzichte van die van het stuurwielbereik, de royale been- en knieruimte voor de voorin gezeten en de forse, uitstekend verstelbare hoofdsteunen, en je kan je wel voorstellen dat we weinig tot geen kanttekeningen bij Kia's huiswerk hebben. In deze rubriek alvast.