Toen Kia de nieuwe Rio introduceerde, schuwde de marketinglocomotief aan het hoofd van de Koreaanse sneltrein de superlatieven niet. ‘Hij is groter, dames en heren, en bovendien lichter, stiller, ruimer, zuiniger, geraffineerder ... en ziet hij er niet geweldig(er) uit bovendien?' Er werd nog nét niet fier verkondigd dat we collectief onze zoektocht naar wat automobielperfectie heet per direct konden staken. Nu moet je weten dat er in Europa in het B-segment over verschillende koetswerkvormen heen, meer dan vijftig verschillende modellen te koop zijn. En die vinden zichzelf allemaal behoorlijk interessant. Laten we de wierook dus maar even de kans geven te vervliegen. En ons vervolgens concentreren op de feiten.
In 2006 lanceerde Kia de derde Rio-generatie en sleet sindsdien wereldwijd bijna 900.000 eenheden. De vervanger wordt gebouwd in Kia's Sohari-fabriek in Korea, valt voortaan ook te bestellen als driedeurs en is zoals reeds gesteld groter - meer bepaald breder, langer doch lager - en bovendien ‘niet zwaarder'. Dat wil zeggen dat hij hetzelfde weegt als z'n voorganger, ondanks de toegenomen buikomtrek en de royaler toegekende basisuitrusting. Uiteraard is de Rio een kind van zijn tijd en springt hij vanzelfsprekend een pak bewuster met de brandstof om, een gegeven waarvoor onze testwagen alvast met de nodige bewijzen kon komen aandraven. Want onze 1.1 CRDI EcoDynamics in de hoogste Sense uitvoering en vijf portieren verklaart met 3,8l/100km toe te kunnen komen (99g CO2/km). Beperk je je tot de Access instapper, dan behoeft de kleine oliestoker met drie dappere cilinders amper 3,2l/100km, en pompt hij daarbij 85g/km koolstofdioxide richting achterligger. Hij is de jouwe voor €14.790, maar de positie van prijzenkraker wordt waargenomen door de reeds geteste 1.2 benzine die je slechts € 12.990 armer maakt (Lounge, driedeurs). Hoog tijd om na te gaan of de Kia jouw investering verdient.