Eerlijk is eerlijk: tot voor kort zouden we niet meteen overwogen hebben om een Rio van de vorige generatie als uitwendige gelijke naast een A1 of Polo te laten poseren. Vandaag lijkt dat idee echter niet eens zo ver meer naast de kwestie. Kia heeft ter zake duidelijk het licht gezien, getuige de frisse en westerse koetswerkontwerpen die het merk de laatste tijd uit zijn fabrieken laat rollen. Kijk maar naar secuur gesneden knapen als de Venga, Sportage en recent nog de Cee'd. In navolging van die populaire jongens was het Rio's beurt om zo'n Europees maatpak aangemeten te krijgen, compleet met de ondertussen welbekende tijgergrille, die zich prominent ophoudt tussen de geconcentreerd kijkende lichtunits.
Frontaal bevestigd de Rio met andere woorden de erg geslaagde en dynamisch ogende familiesnoet; in profiel zocht de ontwerper het terecht niet te ver en ging verder op hetzelfde, bewezen elan. De stijle wigvorm, goed uitgezochte verhouding tussen glas en metaal, het lage dak en enkele welgemikte spanningslijnen verlenen de Kia op zijn langste zijde de nodige schwung en appetijt. Alle pennentrekken stijgen resoluut naar achteren toe, en het kon dan ook haast niet anders of de poep van de hatckback moest er eentje van het forsere type worden. Kia ziet daarin gedeelde genen met de Sportage, al blijft het onduidelijk of dit louter om een observatie gaat, dan wel de bedoeling was.
Nu heeft die overigens met evenveel westerse flair uitgetekende, maar niettemin vrij volumineuze kont ook zo zijn voordelen. Zo past er onder de hoedenplank en bovenop het (optionele) reservewiel 288 liter met de achterbank in zijn gebruikelijke positie, een volume dat tot 923 liter aandikt als de achterzetels worden neergelegd. Handigheidje: de hoedenplank laat zich zonder gemor demonteren en past als gegoten rechtop tegen de leuning van de achterbank. Ga je dan aan het stapelen met een vakantieset zachte tassen voor vier, dan geloof je je ogen niet hoeveel de Kia kwijt kan. B-segmenters ... ze worden toch zó snel groot. Omdat de wielbasis met 70mm toenam en het koetswerk 25mm in de breedte groeide, doet ook het interieur een goede zaak als het om plaatsaanbod aankomt. Maar daarover zo meteen meer.