De cijfers in de typeaanduiding verwijzen naar de Corolla Levin AE86 uit 1983, nog een mooi voorbeeld van een fijn sturende achterwielaandrijver en meteen ook de laatste Corolla die dat principe hanteerde. Voor de jongere lezers: er is een tijd geweest dat de grotere Japanse constructeurs een aantal sportieve coupés, aangepast aan ieders budget, in de aanbieding hadden staan. Een trend die even snel weer verdween na de jaren '90 en betrokken autobouwers massaal naar andere segmenten deed uitwijken.
Toyota koos voor de groene weg, speelde een succesnummer met de Prius en kon zowat heel Hollywood een geweten aanpraten - en in het zog de rest van de wereld. En nu, opnieuw een kleine eeuwigheid later, krijgen we de GT86 op ons bord. Eindelijk weer een spannend ogende Toyota, en een gedurfde opvolger voor de Celica.
Onze eerste circuittest -van alweer drie maanden geleden- kon bovenal overtuigen vanwege de ideale omstandigheden, maar was dan weer weinig representatief voor dagelijks gebruik op ons wegennet. Toch een belangrijk ijkingspunt. Deze keer kiezen we voor de automatische transmissie, met een meerprijs van € 1.500. Manueel schakelen doe je vanaf € 31.690.