Nissan beloofde ons een werkplek die niet moet onderdoen voor die van een normale personenwagen. En het moet gezegd, er is werk gemaakt van een degelijke boordplank, inlegstukjes met het uitzicht van aluminium en dergelijk meer fraais. Het stuurwiel, de middenconsole en de tellerpartij hadden zo uit de Qashqai kunnen komen. Het neemt niet weg dat je als chauffeur meer bovenop het stuurwiel hangt dan erachter zoals je gewend bent in een personenwagen, en dat stoelen en stuur zich minder gewillig laten afregelen dan we hadden gewenst. Na enige gewenning valt daar hoe dan ook best mee te leven. Overige minpunten zijn schaars: de bestuurdersstoel mist wat comfort voor lange trajecten en de Evalia heeft moeite met het buitenhouden van rol- en windgeluiden op de autosnelweg. Storend? Nog net niet.
Daartegenover staat dat je als bestuurder een voortreffelijk overzicht geniet over het verkeer. Je zit lekker hoog op je troon en de grote voorruit loopt voldoende ver door om ook de grotere medemens van dienst te zijn, de spiegels dekken goed de flanken en de vensters rondom garanderen een prima zicht naar achteren toe. Nissan maakte zoals reeds gemeld werk van een adequate standaarduitrusting, dus zaken als bluetooth, een schappelijke radio, een snelheidsregelaar en automatische lichten/wissers zijn van de partij als je het juiste uitrustingsniveau selecteert. Het Nissan Connect navigatiesysteem met aanraakscherm, onderdeel van het hoogste uitvoeringsniveau, biedt een compleet infotainment aanbod en werkt prima. Alleen staat het wat laag ingebouwd, is er geen sprake van integratie met de tellerpartij en vinden we het scherm naar hedendaagse normen aan de kleine kant. De meerprijs die we voor dit speelgoed moeten neertellen in aanmerking genomen, zijn dit randbemerkingen.
Goed, je zit dus behoorlijk gerieflijk in die Evalia, maar dé belangrijkste troef van dit soort wagens is natuurlijk het plaatsaanbod, en daar heeft ze alvast geen gebrek aan. Met twee handige schuifdeuren en een gigantische achterklep uit één stuk biedt de Nissan toegang tot twee ruim bemeten zetelrijen die allemaal wegklapbaar zijn. De voorste rij laat zich in twee delen neer- en vervolgens naar voren kantelen; de (optionele) achterste stoelen kunnen tegen de zijkanten van de laadruimte worden bevestigd. Doe je dit, dan rij je zonder verpinken twee volwassen fietsen zomaar de koffer in, zonder dat je iets moet demonteren. Handig. In de configuratie met zeven zitplaatsen heb je nog steeds recht op een flinke koffer die een hele goeie 900 liter kan slikken; klap je alles weg dan slikt de Nissan zomaar even 2.900 liter. Wie daarbij al droomt van een vijfdeursversie als lichte vracht stellen we weliswaar teleur, want die is niet gehomologeerd en dus niet beschikbaar.