Nissan opent zijn persbericht met een interessante stelling. 'Betaalbaar familietransport', zo trapt de Japanse autobouwer een open deur in, 'staat doorgaans synoniem met weinig opwindende begrippen als basis, elementair, functioneel ...' en voegt er meteen aan toe dat die ballon alvast niet opgaat als ze het over de nieuwe Evalia heeft. Want deze op de bestelwagen NV200 gebaseerde grootvervoerder is meer dan zomaar een pakjesbusje waarin tot zeven zetels kunnen worden gemonteerd. Neen, deze monovolume heeft stijl, biedt comfort aan haar passagiers en rijplezier aan haar bestuurder. Allemaal nog steeds volgens Nissan weliswaar; aan ons om uit te zoeken of die beweringen ook enige waarheid in zich dragen.
De goedkoopste Evalia heet gewoon ... Evalia en moet minstens € 17.800 kosten. Dat is dan met de 1.6 benzinemotor onder de kap en zitmeubilair voor vijf. Dieselen kan in deze zelfde basisuitvoering vanaf € 19.350; je hebt dan recht op de beproefde 1.5 dCi die Nissan van Renault overnam en voor de gelegenheid maximaal 90pk uit vier cilinders tovert. ABS & EBD, stuurbekrachtiging, twee airbags, elektrische buitenspiegels, een boordcomputer, manuele klimaatregeling, radio CD/MP3 met bediening aan het stuur en geïntegreerd bluetoothsysteem zijn tot onze vreugde gewoon standaard.