Ze zouden haar ook gewoon Vanette genoemd kunnen hebben. Maar nee, de Nissan NV200 werd in haar gedaante van personenwagen Evalia gedoopt, met die naam eer brengend aan de moeder aller moeders. Overdreven veilig is de Nissan echter niet; met twee, maximaal vier airbags en een ESP vanaf het tweede uitvoeringsniveau is de uitrusting terzake correct, zonder meer. Dus nemen we maar aan dat de Japanners voor die naam zijn gegaan omdat de twee schuifdeuren en de indrukwekkende achterklep toegang geven tot een wereld waarin een al aardig opgeschoten gezin van zeven past, compleet met vakantiebagage in de koffer.
Want als je voor de zevenzitter opteert en alle zetels bedrijfsklaar houdt, slikt de koffer toch nog een flinke 900 liter. En daarmee hebben we meteen de grootste troef van de Evalia prijs gegeven: ruimte. Zoek niet naar frivoliteiten in de pennetrekken van de koetswerkontwerper of naar een overdaad aan opvulpanelen in het interieur, want hier vieren functionaliteit en soberheid hoogtij. Het koetswerk mag er gezien de gehanteerde filosofie nog wel best zijn; los van wat chroom biesjes en extra onderdelen in koetswerkkleur blijft de buitenkant helemaal hetzelfde als die van de bestelvariant. Op de ruiten rondom na uiteraard.
Binnenin werkt Nissan eveneens verder op de pragmatische basis van de donorwagen, al wil dat tegenwoordig niet zo heel veel meer zeggen. Bestelwagens van nu zitten lekker, moeten wat betreft infotainment nog nauwelijks onderdoen voor personenwagens en slagen erin - dankzij de voorhanden zijnde ruimte en hoge zit - een superieure uitkijk over het verkeer aan te bieden. Nissan rust de Evalia dan ook standaard uit met onder meer klimaatregeling, elektrische buitenspiegels en zelfs een radio met CD/MP3 én bluetoothondersteuning. Die goedkoopste Evalia moet minstens € 17.800 kosten, dat is dan met de 1.6 benzinemotor onder de kap en zitmeubilair voor vijf. Dieselen kan natuurlijk ook, in diezelfde basisuitvoering al vanaf € 19.350; je hebt dan recht op de beproefde 90pk sterke 1.5 dCi die Nissan van Renault overnam. Een trapje hoger vinden we de Tekna aan € 20.300. ESP, zijairbags, een intelligente sleutel die in de tas mag blijven bij het openen en starten van de wagen, een licht- en regensensor, achteruitrijcamera, snelheidsregelaar met -begrenzer en tenslotte automatische klimaatregeling worden toegevoegd aan de basisuitrusting.
Vanaf dit niveau is tevens de 1.5 dCi met 110pk en zes verzetten beschikbaar, in ruil voor een extra € 1.300. Het blok volstaat ruimschoots om de Nissan vlot en tegelijk zuinig door het verkeer te loodsen; ons testgemiddelde van 6,0l/100km kan er zeker mee door. Onze testwagen met deze motor uitgerust, had de eer het hoogste uitvoeringsniveau te tonen. De Connect Edition verkoopt zich voor € 21.400 en krijgt bovenop hetgeen de Tekna al voorgeschotelde 14" lichtmetalen velgen, mistlampen vooraan en het Nissan Connect systeem erbij. Reken nog eens € 363 voor de metaalkleur (enkel wit en rood zijn leverbaar zonder meerprijs) alsook € 550 voor de twee extra zitplaatsen en je komt uit op € 23.613, de prijs van deze testwagen. Wat dat geeft op de gevoelige plaat, ontdek je hier.