Het kleine sportstuur maakt meteen duidelijk dat het hier geen normale Q5 betreft. In een RS-model krijg je hetzelfde kleinood, al verkeert het leder dan wel in geperforeerde toestand. Een detail. Andere verwijzingen zien we in de gebruikelijke logo's links en rechts, de sportieve zwart-witte zetels en de donkergrijze hemelbekleding (wat echt de moeite is, afhankelijk van de vraagprijs).
De zetels zijn redelijk breed voor onze maat en geven minder zijdelingse opvang dan verwacht. Comfortabel sportief, zullen we maar zeggen. Hoofdruimte is er genoeg, ook achterin, met voldoende plaats om de benen niet te stoten. Maar het blijft knus. De cabine ademt de juiste sfeer uit, met mooie materialen en een prima gebruiksgemak. We konden deze SQ5 trouwens op een ongebruikelijke afwerkingsmisser betrappen ter hoogte van de middenconsole; Een jammerlijk geval van slecht ingewerkte plastic plaatjes. Klinkt erger dan het is, maar het merk heeft een reputatie hoog te houden. En dat doen ze deels door innovatieve materialen te gebruiken, tot de speciale inlegpanelen toe - door een proces waarbij meerdere laagjes hout telkens worden afgewisseld met een plaatje aluminium van dezelfde dikte. Met een knap resultaat.
Ook met glans geslaagd: de integratie van het navigatiescherm. Audi blijft heer en meester als het op interieurafwerking komt, wat we telkens weer ondervinden. Het Multi Media Interface of MMI is verder vereenvoudigd en bevat nu ook Google Maps. Met beelden uit de ruimte.