Er was een tijd dat dieselwagens bekend stonden als makke, rokerige en lawaaierige vierwielers, die zonder enige zweem van sportiviteit door de straten tuften. De laatste jaren is daar fors verandering in gekomen. Diesel won om welbekende redenen snel aan populariteit en de ontwikkeling werd in een hogere versnelling geplaatst. Wat ooit synoniem stond voor tractors, vrachtwagens en traagheidsmonsters, heeft bij Audi vandaag een geheel nieuwe invulling gekregen.
De razendsnelle R18 TDI, die onlangs nog victorie mocht kraaien na de de 24u van Le Mans, is het beste bewijs van de honger naar groei. En nu is er relevant resultaat in de vorm van de SQ5 TDI, de eerste dieselende 'S' en voorlopig ook de enige. Het begin van het einde voor betergeurende benzinedrinkers? Laten we alvast hopen van niet; een lichtgewicht sportwagentje is wat ons betreft nog steeds beter gediend op de traditionele manier. Als we een middenklasse-SUV in acht nemen krijgen we een heel ander verhaal, en al zeker als je het koppel kan laten swingen.
Wie interesse toont hoeft zich niet als een dolleman tot de verdeler wenden, de enkel voor Europa bedoelde krachtpatser arriveert pas begin 2013 en bovendien zijn de prijzen voor ons land nog niet bekend.