De volledige Q5-reeks ziet zich, om de komende jaren te trotseren, op een facelift en motorenupgrade getrakteerd. Onze testwagen oogt, net zoals elke 'S', minder sportief dan z'n motorvermogen doet vermoeden, maar laat wel merken dat er meer aan de hand is.
Het dieselkanon hangt 3cm lager en vergaarde nieuwe spoilers, een andere bumperset en achteraan een geprononceerde diffuser met 4 uitlaatpijpen. Verder kreeg de single frame grille in de neus een platinagrijs likje verf en werden de grote remklauwen zwart gekleurd. Die bijters zijn dan weer omgeven door futuristische 20" wielen, of desgewenst 21".
De hoogglanzende lakkleur estorilblauw valt niet door de mand, maar wordt te min gedaan door de grote en opvallende buitenspiegels. Een pijnpuntje. In de lichtblokken schijnen xenon plus en dagrijverlichting van de LED-lampensoort die we ook in de achterste units terugvinden. Erg knap allemaal. En net als elke andere Q5 meet onze testwagen 4,63m bij 1,88m, met een wielbasis van 2,81m. In de hoogte boet hij als gezegd enkele centimeters in, tot 1,62m. De kofferklep lust 540 liter; met de achterbank neer kan je tot 1.560 liter benutten.