Nieuw in dieselland is de allereerste S-uitvoering van Audi. In de vorm van een SUV, en dat is niet verwonderlijk. Zo'n dikke dieselmotor kan je beter verstoppen in een zware auto dan in een kleine sportwagen, en als het op prestaties aankomt moet de SQ5 niet onderdoen. Over het welgekende sprintje doet hij slechts 5,1 seconden, toppen gebeurt bij de gebruikelijke 250km/u en sturen doet dit heerschap scherper dan wat we in dit segment gewoon zijn. De 3,0l twinturbodiesel levert 313pk en 560Nm trekkracht aan alle vier de wielen, geholpen door een systeem dat elk wiel afzonderlijk van het nodige koppelgeweld voorziet. Op kleine baantjes laat de SQ5 zich gewillig leiden; we worden zelfs uitgedaagd. Al zal het versterkte motorgeluid zal daar ook wel voor iets tussenzitten.
Binnenin ademt onze testwagen dezelfde knusse sfeer uit als een gewone Q5, dan wel verrijkt volgens de bekende methodes. Het afgeplatte stuurwiel is daar het beste voorbeeld van, maar laten we vooral de geslaagde mix van hout en aluminium voor de inlegplaatjes niet vergeten. De materiaalkeuze is top en ondanks de relatief beperkte binnenplaats kunnen er naast 5 inzittenden nog een hoop zaken de koffer in. Die is goed voor 540 liter in normale omstandigheden tot 1.560 liter met de achterbank neer. Prijzen zijn er nog niet, bestelbons evenmin. De SQ5 TDI maakt z'n opwachting tijdens het voorjaar van 2013, dus het uitkijken kan beginnen.