Met de 'slimme' slogan tracht de fabrikant een no-nonsenseverhaal op te hangen. En dat lukt aardig. De berline laat zich dan ook op geen greintje arrogantie betrappen en koppelt dat imago aan een ideeëndoos die zijn weerga niet kent. Meest kenmerkend zijn de fluoriscerende ijsschraper verstopt in de tankklep, en een clipsysteem aan de voorruit. Er is over nagedacht.
Eenmaal achter het stuur laat de Tsjech zich van zijn beste kant zien; het ruimteaanbod kan niet ontgaan en de VW-genen komen mooi tot uiting. De overzichtelijke boordplank voldoet middels kleine accenten aan de bijna-premiumquota, en zelfs het harde plastic weet zich aardig te camoufleren. De roeping van het D-segment, als het ware. Naast de binnenplaats zijn er ook voldoende opbergvakken aan boord, met bekerhouders zover het oog reikt en een handige multimediahouder in de middentunnel.
Achterin laat onze vierwieler, net als voorin, genoeg been- en hoofdruimte opmeten. Ten opzichte van de zestien jaar oude Octavia krijgen de knieën krijgen zelfs 6,5cm extra speling. De Rapid gaat in deze rubriek met de pluimen lopen, niet in het minst door het plaatsaanbod, maar ook wat materiaalkeuze en ergonomie betreft. Toch een enkel minpuntje: de brede stijlen en hoge kofferklep beperken het zicht naar achter enigzins.