Met een zevende model in de rangen vult Skoda het spreekwoordelijke gat tussen de Fabia en Octavia. Volgens het merk dan toch, want de Rapid is bijna een halve meter langer dan eerstgenoemde en maar 10cm korter dan de grote broer. Een eigenaardig geval, en eentje met een grote boodschap bovendien. De nieuwe verkoopstopper in spe zou de ruimste zijn binnen z'n segment; Als je kunt raden welk.
Op motorisch gebied houden de Tsjechen zich gedeisd. Ze stellen vier benzinevarianten ten toon, waarvan drie met 1,2 liter longinhoud en een 1,4l als overblijver. Die levert 122pk, in ieder geval meer dan onze dieselende testwagen: een 1.6 TDI met 105pk, alweer de krachtigste voorhanden. Er is ook een dichtgeknepen versie, die het nog braver houdt (90pk) en als enige zelfontbrander -indien gewenst- met de DSG-zeventrapsautomaat wordt uitgerust. De Greentec-versie doet het met lagere verbruiks- en emissiecijfers, maar die is voor een volgende keer.
Aangezien de verkoop pas vanaf november doorgaat, en er op dit moment nog druk onderhandeld wordt, raken de prijzen voor ons land maar niet bekend. Reken toch maar op een goeie € 15.000 voor de basisversie en een spaarpot voor de extra's. Dat wordt dus nog even afwachten.