We knappen vaak af op merken die hun aanbod aan essentiële veiligheidssnufjes uitspreiden over verschillende uitrustingsniveau's. Want op veiligheid zou je nooit hoeven te bezuinigen. Lexus denkt daar blijkbaar hetzelfde over, want de CT200h krijgt in alle trims hetzelfde veiligheidspakket gemonteerd, en dat is behoorlijk compleet. We noteren maar liefst acht plofkussens, anti-whiplash stoelen, ABS, tractiecontrole en stabiliteitscontrole.
Het enige instrument dat toch op de optielijst werd geplaatst is een systeem dat een nakende botsing detecteert, de bestuurder hiervan verwittigt en een aantal maatregelen treft indien deze laatste niets onderneemt. Tot volautomatisch remmen toe. Dit systeem wordt aangeboden in combinatie met een adaptieve snelheidsregelaar, aangezien deze laatste ook gebruik maakt van de millimeter radar om de afstand tot de voorligger te bewaren. Van remmen gesproken trouwens: het remenergie recuperatiesysteem wordt electronisch gecontroleerd en staat in voor de eerste 50% van de remkracht, waarbij het de geleverde energie gebruikt om de batterijen op te laden. Indien het systeem detecteert dat er niet alleen wordt uitgebold maar er daadwerkelijk wordt geremd, dan doet het de remlichten oplichten. Een leuk neveneffect van het systeem is dat de conventionele remmen op die manier worden ontlast. Volgens Lexus zou je maximaal éénmaal je voorste remblokken moeten vervangen binnen 100.000 afgelegde kilometers. En binnen deze afstand zouden de achterste blokken, noch de schijven rondom aan vervanging toe zijn.