Toen Lexus de CT200h ontwierp, startte het vanaf een goed gedocumenteerd lastenboek. Zo wilden de Japanners in de eerste plaats een jonger publiek aantrekken, doch zonder de typische kenmerken te negeren die in de Lexus designfilosofie zitten ingebed. Onder dat raamwerk, dat het merk ‘L-finesse' heeft gedoopt, moeten we verstaan dat precisie en kracht hand in hand gaan, mede door de aandacht in vooraanzicht te trekken naar de apex van de wagen. De kenmerkende lichtblokken zitten daarom ietsje hoger ingeplant dan de grille, die op zijn beurt ook meer naar voren buiten het vlak gevormd door de lichtunits uitsteekt. Het middendeel van de neus wordt op die manier als een zandloper tussen de linker- en rechterhelft van de wagen vastgezet, en dat levert dus een typisch Lexus aangezicht op. In zijaanzicht is duidelijk dat de CT200h vooral zo efficiënt mogelijk door de lucht wil klieven, wat - als we op de Cd waarde van 0,28 mogen afgaan - ook aardig moet lukken. De lange daklijn ontmoet de stijgende gordellijn ter hoogte van de kofferklep, die geflankeerd wordt door twee al evenzeer het Lexus signatuur dragende lichtblokken. Het resultaat is een best verfrissende en vooral heel erg als Lexus herkenbare wagen.
En dan de cijfers. Als je een meetlint in de lengte spant, lees je 4,32m af en doe je hetzelfde in de breedte, dan krijg je 1,77m als resultaat. De Lexus heeft een bodemvrijheid van 13cm en het dak staat 1,43m boven de grond. Met een wielbasis van 2,6m verwacht je veel plek binnenin, maar echt groot kan je de CT200h niet noemen. De achterbank is weliswaar voldoende ruim bemeten in de breedte en ook de hoofdruimte is acceptabel, maar als een groot persoon heeft plaatsgenomen in de voorzetel, dan blijft er niet gek veel beenruimte meer over achteraan. De koffer kan 375 liter slikken en met de achterbank neer krijg je er 985 liter ingeduwd, maar in de praktijk maken de naar boven toe sterk nauwer wordende vorm van de koffer en de relatief schuine achterbank de laadruimte minder handig dan je op papier zou vermoeden. Maar je moet wel weten dat onder de koffervloer - die even hoog ligt als de bovenkant van de achterbumper - nog een flink uit te kluiten gewassen, uitneembare kunststof bak zit, waarin je dus ook nog een hele hoop prularia kwijt kan. Best handig om je winterkit, paraplu en dergelijke meer een permanent plaatsje te geven.
Een basis CT200h moet het met vijftienduims lichtmetaal en zonder LED dimlichten stellen, maar onze F-Sport uitvoering krijgt wel behoorlijk wat optische aardigheidjes mee. Het pakket, dat voor € 5.960 ook een aantal zaken binnenin opwaardeert, opent onder andere het recht op LED-dimlichten, een specifieke voor- en achterbumper (met diffusor), 17" antracietkleurige velgen, verdonkerde achterruiten, een grille in honingraatmotief en een grotere dakspoiler.