Het is een understatement van jewelste als we stellen dat Toyota wel één en ander af weet van hybride aandrijving. Het bedrijf bouwde al meer dan 4 miljoen hybrides, en uit de fabrieken rollen momenteel elke maand meer dan 100.000 stuks. Iedereen kent natuurlijk de Prius, de wagen die de spits afbeet door op intelligente wijze twee aandrijfbronnen te combineren. Een 1.8 benzine zet zijn beste beentje voor op geheel conventionele wijze; een elektromotor neemt ofwel volledig ofwel deels over dankzij de voeding van een batterij. Omdat het systeem continu zoekt naar de meest efficiënte combinatie van beide eenheden en er zelf over waakt dat de batterij voldoende geladen blijft, zakt het benzineverbruik en dat is voor iedereen goed nieuws. Om met deze technologie ook in het compacte premiumsegment potten breken, ontwikkelde Lexus de CT200h.
Het merk wil de CT200h weliswaar iets dynamischer en hoogwaardiger dan de Prius voor de dag laten komen. Binnenin vertaalt zich dat in meer luxe en aankledingsmogelijkheden, waarbij we het comfort en de ergonomie als pluspunten onthouden, maar het merk terugsturen naar de tekentafel als het gaat over de visualisatie van het infotainmentsysteem en de beenruimte achterin. De sportievere insteek valt langs de buitenkant dan weer af te leiden uit de lage en brede koets, die de inspanningen ten voordele van een lage luchtweerstand gecombineerd ziet met een veel gretiger en potenter lijnenspel dan we van de Prius kennen. Uiteraard ontsnapt de CT200h niet aan enkele kenmerkende Lexus stijlelementen, zoals te merken valt bij de lichtblokken en de vormgeving van de neus. Hoewel de Lexus best sportief en dynamisch voor de dag komt, blijkt de aandrijflijn zijn aangeboren voorliefde voor economisch rijden nooit te kunnen verstoppen. Je wordt echter als vanzelf in dat groene gedachtengoed meegezogen; met dit gegeven in het achterhoofd hadden we het onderstel dan ook liever wat meer op comfort afgesteld gezien.
De hybride aandrijflijn blijkt inderdaad best zuinig met de kostbare brandstof om te springen, al ligt ons testgemiddelde met 5,4l/100km toch nog een stuk hoger dan wat Lexus beloofd. Op papier komt de CT200h immers toe met 3,8l/100km en stoot hij daarbij amper 87gr CO2/km uit. Voor de F-Sport en Privilege uitvoeringen komen daar respectievelijk 0,3 liter en 7 grammetjes bij. Als zelfverklaarde concurrent van de Audi A3 2.0 Tdi, de BMW 118d en Mercedes A 200 CDI pakt de (basis) Lexus CT200h uit met het laagste Voordeel Alle Aard, namelijk minimaal € 1.200 voor de werknemer en € 204 voor de werkgever. Ook de CO2 solidariteitsbijdrage is met € 291 per jaar fors lager dan bij eerstgenoemden. Ook met een fiscale aftrekbaarheid van 90% doet hij minstens 10% beter dan de segmentbroeders uit Duitsland, al ligt zijn basisprijs met € 29.190 wel tot € 4.000 hoger. Ga je gelijkaardige uitrustingen vergelijken, dan komt de Lexus opnieuw als de beste tevoorschijn. Wat de BIV in Vlaanderen betreft, komt de CT200h met een bedrag van € 40 zelfs factor 10 goedkoper uit. Onze met het F-Sport Line pakket, en bijhorende (optionele) lederen bekleding gezegende testmodel komt op een totaalprijs van € 41.035 uit.