De Audi A5 kreeg nog geen sterrenscore van het EuroNCAP instituut. De S5 weet bijgevolg officieel evenmin hoe veilig hij dan wel is, al kan je officieus natuurlijk wel uitgaan van de score die de A4 al eerder kreeg, en die is - uiteraard - maximaal. De A4 en de A5 rusten immers op hetzelfde onderstel en delen dus verschillende componenten. Je krijgt ESP en alle beschikbare plofkussens (klassieke, zij- en hoofdairbags) helemaal standaard, maar krenterig als het Duitse merk bij momenten toch wel is, moet je bijpassen voor - in onze ogen - op dit type wagen triviaal spul. Voor een koplampassistent (die volautomatisch schakelt tussen geen, kruis- en grootlichten) vist Ingolstadt een onfatsoenlijke € 18,15 uit je zak en een assistent om je op een helling niet achteruit te laten bollen, is de jouwe voor € 96,80. Wetende dat een elektrische parkeerrem al standaard is, vallen dergelijke praktijken te betreuren. Zoals besproken is ook een snelheidsregelaar met een prijskaartje van € 220,65 niet inbegrepen, net zoals een achteruitrijcamera die in combinatie met al even optionele parkeersensoren voor- en achteraan voor € 1.464 de deur uitgaan.
Meer begrip hebben we voor de tarieven van enkele minder gebruikelijke veiligheidssnufjes, waarbij we ons beperken tot enige vreugde omdat ze toch mooi maar weer beschikbaar zijn voor wie het wil. Even overlopen: een adaptieve snelheidsregelaar staat € 1.543 geprijsd, voor een actieve rijstrookassistent dien je € 605 op te hoesten (als je al eerder voor dynamische stuurbekrachtiging aan € 1.193 hebt geopteerd) en een dode hoekwaarschuwingssysteem kost € 665,50. Audi biedt die drie laatste eventueel ook in pakketprijs aan. Erg attent van die Duitsers.