We besparen je een betoog over de zin of onzin van het rijden met een over maximaal 333pk beschikkend scheurijzer in ons door lintbebouwing gegeseld land. Zo'n S5 valt immers onder de categorie van rijdende raketten waarbij je één keer stevig gas geeft en dan best een kilometertje het voetje licht tot je voldoende snelheid hebt afgebouwd, vooraleer je de Audi opnieuw een weloverwogen brandstofstoot laat verwerken. Tenminste, als je je rijbewijs wil behouden. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want de geblazen V6 klinkt bijzonder verslavend uit zijn vier uit de kluiten gewassen uitlaatstukken, zeker in de meest dynamische rijmodus. Want dan zorgt Audi mits wat auditief geknutsel voor een waarlijk oorstrelend timbre, compleet met gretig gegorgel bij het terugschakelen en een diepe schakering aan bassen in de achtergrond wanneer je een afwachtende pedaalpositie hanteert.
Allemaal om toch maar te doen vergeten dat er geen 4,2 V8 meer onderin ligt, maar een veel rationelere (nou ja) V6 3,0 TFSI. Die laatste doet trouwens niet onder voor de uitgaande wacht: wel als het op absolute paardenkrachten aankomt uiteraard, maar de honderdspurt klokt voortaan af op 4,9 seconden en de snelheidslimiet van 250km/u staat op de teller voor je er erg in hebt. En dan is ‘ie met een normverbruik van 8,1l/100km nog zuiniger ook, al stijgt de dorst recht evenredig met je enthousiasme en kunnen we dat bezwaarlijk als een valabel verkoopsargument weerhouden. Rustig keuvelen kan evenwel perfect met de S5, en dan behoort een verbruik van onder de 9 liter tot de mogelijkheden. De S5 is bij ons altijd uitgerust met een zeventraps S-tronic automaat, die volautomatisch prima werk levert, of je je nu sportief of aan gezapig tempo van A naar B verplaatst. In manuele modus is het ding dan weer erg bemoeiziek en weinig tolerant als je eens wat vroeger wil terugschakelen dan wat optimaal heet te zijn, laat staan dat je twee trappen tegelijk naar beneden wil gaan. En dus zijn ook in deze S5 - zoals in zoveel moderne wagens - de schakkelpeddels in wezen overbodig.
Rechtdoor alles peis en vree dus, maar een sportwagen moet ook iets of wat convenabel de bocht door te loodsen vallen. Dankzij de bekende Quattro vierwielaandrijving en mits het Audi Drive Select (€ 998) met variabele hydraulische demping (+ € 236) en het sportdifferentieel (€ 1.137) zijn ingebouwd, slaagt de S5 met vlag en wimpel in die opdracht. Alleen gaat alles er zo klinisch aan toe dat echte sensaties ontbreken. Om het simpel te stellen: het is niet omdat het snel gaat, dat het daarom ook plezant is. En net zoals een verkeersspiegel aan een kruispunt pas je volle vertrouwen geniet als je enkele keren voorzichtig, maar geslaagd op het beeld bent verdergegaan, moet ook het elektromechanisch bekrachtigde stuur enkele dagen zijn accuratie bewijzen voor je weet wat je er aan hebt wanneer je de pees er stevig oplegt. Aangezien het verkeer en het wegdek eigenlijk continu aan verandering onderhevig zijn, beschouwen we het gebrek aan een instant vertrouwensrelatie ter zake toch als een minpunt.