Audi en binnenautoinrichting: die twee gaan door het leven als twee handen op één buik. De instap voorin mag dan wel niet zo vloeiend verlopen als we wensten, maar eens je erin geslaagd bent om plaats te nemen in de prima steunende sportzetels, weet je dat je lenigheid niet voor niets op de proef werd gesteld. De S5 biedt een erg overzichtelijke cockpit met een duidelijk afleesbaar setje wijzerplaten en een relatief goede uitkijk op het verkeer. Relatief, omdat je natuurlijk best laag in de cabine zit en de auto, gezien zijn sportieve inborst, niet bepaald boven het gemiddelde verkeer uittorent. De zithouding is sportief en zowel stoel als stuur zijn voldoende instelbaar; we noteren ook een uitstekende voetsteun die bij een dergelijke wagen eigenlijk onmisbaar is, maar waar lang niet altijd voldoende aandacht aan wordt besteed. Het is even wennen aan de manier waarop Audi zijn infotainment systeem aanstuurt maar eens je het principe van de draai-/drukknop en de ‘hoekknoppen' onder de knie hebt, vind je snel en makkelijk je weg in het erg uitgebreide aanbod aan informatie. Audi gaat er prat op om veel ontwikkelingstijd te spenderen aan een homogeen en kwalitatief hoogstaand interieur, en die inspanning loont dus.
Jammer genoeg volstaat het niet om gewoon even een standaard S5 te bestellen, om ook recht te hebben op een superieur interieur. Toegegeven, S5 logo's krijg je er zomaar bij en hé, Audi wikkelt de stoelen zelfs gratis in koeienhuid. Maar wil je de sportzetels die toch in deze wagen horen te zitten, dan moet je dieper (€ 1.906 in combinatie met nappaleder) in je buidel tasten. Wil je die kunnen verwarmen, dan komt er nog eens € 424 bij. Een afgeplat stuurtje met schakelpeddels krijg je in ruil voor €182 en ga zo nog maar even door. In de rubriek "leuk maar niet noodzakelijk" stippen we het sleutelloos starten en dito toegang aan voor € 738, de wonderlijke B&O geluidsinstallatie die € 1.137 kost en de GPS Plus met harde schijf en spraakbediening die voor een forse € 2.934 wordt ingebouwd. Een iPod aansluiting in het handschoenkastje genoodzaakt een inspanning van € 290.
Ook misbaar is een telefooninstallatie met bluetooth en SIM Access Profile (werkt met een duplicaat van je eigen SIM kaart) en WiFi verdeling op basis van je 3G abonnement, wat gsm straling in de cabine elimineert (en die van wifi toevoegt, nvdr) maar je wel € 1.065 lichter maakt. Anderzijds zijn er ook opties die gewoon standaard horen te zijn, zoals een snelheidsregelaar, achteruitrijcamera of een usb-aansluiting. Vink je die niet aan dan krijg je die niet, wat behoorlijk zuur smaakt bij een wagen die zo al vlotjes de € 75.000 overschrijdt.