De Audi S5 cabrio moest er al eerder aan geloven: voortaan moet ook de S5 coupé met 6 cilinders door het leven gaan in plaats van 8. Er wordt voor minder een protestgroep opgericht, maar deze keer valt de amputatie best te verteren. De geblazen V6 3,0 TFSI valt ook in de ‘gewone' A5 te bestellen, zij het dan met dik zestig paarden minder in de stal; langs bovenaf blijft de RS5 vooralsnog voorzien van de bekende 4,2 V8. Qua positionering in het gamma mag Audi dan wel orde op zaken hebben gesteld, maar als toekomstig eigenaar ben je natuurlijk vooral geïnteresseerd of die transplantatie nog wel voldoende vuurwerk levert.
Voor zover je het toerental tussen 5.500 en 7.000 omwentelingen per minuut parkeert, zorgen alle 333 paarden in de V6 ervoor dat de S5 in minder dan 5 seconden naar de honderd spurt en daarna ogenschijnlijk ongestoord doortrekt naar de door de fabriek begrensde snelheidslimiet van 250km/u. Laat je de 3.0 TFSI zijn gang gaan, dan trakteert hij je op alleraardigste soundtrack die vanuit de vier einddempers zijn weg naar het interieur mag zoeken. Ondanks zoveel voorhanden explosiviteit blijven de CO2 uitstoot (190g/km) en het normverbruik (8,1l/100km) behoorlijk binnen de perken, met dank aan o.a. een start-stopsysteem en een economische modus van het Audi Drive Select programma, dat de standaard zeventraps automaat met dubbele koppeling aan de ketting legt. Stap je in met een appetijt voor een portie bochtenplezier, ook dan weet de Audi te overtuigen met een snel en trefzeker onderstel, zeker als je het sportdifferentieel en de hydraulische demping in de optielijst hebt afgevinkt. Dat de S5 daarbij niet alle comfort overboord gooit is vermeldenswaardig, alhoewel hij weliswaar harder aanvoelt dan zijn meer doordeweekse broer. Het stuurgevoel kan dan weer minder overtuigen, omdat de Audi erg klinisch en reactief op je bevelen reageert. Een vertrouwensband is mogelijk, maar vraagt tijd ... en een portie durf.
Vanaf de basisprijs van € 58.600 wil Audi jouw S5 op de assemblageplanning zetten, maar dan begint het verhaal nog maar pas. Zoals wel vaker op het merk met de vier ringen van toepassing is, krijg je je bolide maar op een aanvaardbaar uitrustingsniveau nadat je onversaagd aan het winkelen bent gegaan in de vele pagina's tellende optielijst. Zelfs nadat de teller al € 75.595 aangeeft, denken ze er in Ingolstadt nog niet aan om je een snelheidsregelaar of achteruitrijcamera van het huis cadeau te doen. Anderzijds valt de S5 desgewenst wel uit te rusten met een aantal erg moderne veiligheidssnufjes, en dat is dan weer een pluspunt. De fotoreeks kan je hier bekijken.