Wat moet je doen als je niet de fijnbesnaarde V6 diesel van de alliantie tussen de voorpoten kan of wil hangen, maar beroep moet doen op een 2,5 liter grote vierpitter die groot is geworden te midden van pickups die weten wat leven is? Dan moet je ervoor zorgen dat je die ruige krachtbron zo weinig mogelijk hoort natuurlijk, en dat is wat Nissan dan ook deed. Naar aanleiding van de facelift werd de geluidsisolatie dikker en nog wat oordeelkundiger rond het blok gedrapeerd, waardoor er in het interieur gelukkig weinig te merken is van wat er onder de kap allemaal gebeurt. Tenzij je de Murano fors de sporen geeft natuurlijk, maar - en daar komen we nog toe - dat zal je zelden willen doen. De toon is gezet als je plaats neemt in de voortreffelijke voorstoelen, waarin je zalig wegzakt en je aan het dromen gaat over "de lange baan". Zijdelingse steun is dan weer onbestaande, maar de zitvlakken zijn voldoende groot om een beetje verzet te kunnen verwerken.
Het hele interieur is overigens bijzonder ruim voor de inzittenden, met manoeuvreerruimte in alle richtingen. Omdat de bovenste koetswerkhelft eerder sportief werd getekend - dus met een sterk stijgende voorruit en dito aflopende achterruit - knabbelt die keuze voor een royaal bemeten zitcabine wel wat stouwvolume van de koffer weg. Die kan in normale toestand zo'n 402 liter slikken, en mits de neerklapbare - en elektrisch weer opklapbare - achterbank in zijn verticale positie is gebracht, groeit de kofferruimte tot 838 liter. Genoeg voor de meeste omstandigheden, maar verre van genereus.
Nissan maakt het ons makkelijk bij de aankleding van de Murano, want opties zijn er niet. Navigatie, een sublieme Bose geluidsinstallatie met 11 luidsprekers, achterruitrijcamera, bluetooth, snelheidsregelaar, elektrisch bedienbare kofferklep, zonnedak ... het zit er allemaal gewoon op. Ook het helemaal op een andere manier - lees mooier en beter - gestikt leder is inbegrepen, en neem van ons aan dat de wagen het beige kleurtje echt wel op het lijf is geschreven. Andere gimmicks zijn aanwezig in de vorm van een elektrisch verstelbaar stuur, waarvan de instelling mee onthouden wordt met die van de voorstoelen. Alle (buitenste) zetels zijn verwarmbaar.