Als je in de markt bent voor een middelgrote SUV van het bovenste schap, dan kom je haast vanzelf uit bij de Duitse Drie. BMW heeft een potige X3 in de aanbieding, Audi schuift fier z'n Q5 naar voren en bij Mercedes laten ze je maar al te graag instappen in hun GLK. Configureer die jongens eens stevig af met de snufjes die je van zo'n wagen mag verwachten, en je snapt meteen waarom je zoveel Volvo XC60s ziet rondscheuren. Die heeft net iets minder adelbrieven als de Duitsers, maar daarentegen wel een uiterst veilig imago, een knapgelijnde koets en vooral - net dat tikkeltje extra vriendelijkheid voor je budget. Het maakt van de Zweed dan ook een te duchten concurrent. Maar als je resoluut gaat voor vierwielaandrijving en een automaat, dan is er nog een serieuze kaper op de kust die jouw overweging verdient. En dat is de Nissan Murano.
Nissan maakt het ons makkelijk: je kan kiezen uit 1 motor, 1 uitrustingsniveau en 1 optie: metaalkleur. Pas je daarvoor dan tikt de grote crossover af op € 50.750; kan dat beetje extra glimmer er toch van af, dan komt er nog eens € 900 bij. In ruil krijg je dan een behoorlijk presterende 2.5 dCi vierpitter onder de kap, gehuwd aan een op comfort ingestelde maar wel bij de les blijvende automaat. Ook Nissans intelligente vierwielaandrijving, een setje xenon kijkers, een elektrisch bedienbare kofferklep en knappe twintigduimers maken deel uit van de standaarduitrusting. Binnenin moet je kiezen uit beige (doen!) of zwart leder, en monteren de Amerikanen voortreffelijk zittende en knap gestikte fauteuils, verwarmbare buitenste zetels voor- en achteraan, een navigatiesysteem met aanraakscherm en 11 Bose luidsprekers, bluetooth verbinding, twee-zone klimaatregeling, neerklapbare (en elektrisch weer opklapbare) achterzetels ... en ga zo nog maar even door. Vergeet de sterker doortellende Duitsers even en monteer een Volvo XC60 met diezelfde snufjes af, en je komt met de Murano zo'n € 1.500 goedkoper uit ... een verschil dat zichzelf al quasi meteen opheft als je aan het inschrijven begint (BIV Murano in Vlaanderen € 1.922,1 tov. € 947,54 voor de Volvo).
Daarvoor moet je het dus niet doen. Waarom dan wel? Omdat de Nissan bijzonder veel weelde en beweegruimte biedt aan zijn passagiers, meer zelfs dan eerdergenoemde concurrenten. Ook ziet de Murano - zoals blijkt uit onze knappe fotospecial - er op zijn minst verfrissend en origineel uit, al is het maar door de zeldzaamheid van zijn verschijning. En alhoewel de - ondanks alle geleverde inspanningen - nog steeds wat rauw klinkende 2.5 dCi met een testgemiddelde van dik 9l/100km niet zo zuinig blijkt als verhoopt, biedt het onderstel wel pakken comfort en rust aan boord zonder daarbij op handelbaarheid in te boeten. Anderzijds mist de Murano dan weer enkele moderne beschermengelen zoals een botsingspreventiesysteem, en is er geen goedkopere versie beschikbaar met tweewielaandrijving of een manuele versnellingsbak. Ach, een luxeprobleem ... dat niet had bestaan was de Murano pakweg € 3.000 goedkoper geweest.