Nog voor we achter het stuur van een vers testexemplaar kruipen, hebben we al wat voorbereidend werk achter de rug. Op de kleur na weten we doorgaans vrij goed welk vlees we in de kuip krijgen. Doorgaans. Bij een oude bekende als de Qashqai, durft enige positieve vooringenomenheid wel eens in de gelederen te sluipen. En zo komt het dat we, terwijl we fat and happy al mijmerend op de autobaan de kwaliteiten van de tweeliter herbevestigen, niet eens doorhebben dat er bij elke inlaatslag in totaal een flink colablik minder mengsel door het viertal cilinders wordt verorberd. De 2.0 dCi is immers vervangen door een zestienhonderdje. Al gedraagt die zich niet bepaald bescheidener, wat uiteraard goed nieuws is.
Nadat we eerder de nieuwe 1.6 dCi al keurden in een gewone Qashqai met tweewielaandrijving, monteert Nissan z'n nieuwe kopman nu ook in de verlengde versies, eventueel zelfs met vierwielaandrijving. Enkel die laatsten met automaat worden nog met de 2.0 uitgerust. Kijken we naar het opgegeven gemiddeld verbruik, dan zou het met een stop/start-systeem uitgevoerde blokje tevreden moeten zijn met 5,7 liter per 100km (versie met 4WD). De CO2-uitstoot blijft beperkt tot 149g/km en duikt zo bijna een vierde naar beneden ten opzichte van de tweeliter. Het blok reageert alert en trekt stevig door zonder rumoerig te worden of overmatig drankverbruik te manifesteren: ons testgemiddelde bleef met een aanvaardbare 6,4l/100km behoorlijk dicht bij Nissan's goede voornemen. Nee, op geen enkel ogenblik hebben we de 2.0 dCi gemist.
Het best aangenaam vormgegeven stuur voelt licht en weinig betrokken aan; de bestuurder hoeft op geen enkel moment zware arbeid te verrichten. En ook al kan je amper van echte feedback spreken, het doet wel netjes wat er van hem gevraagd wordt. De voorste wielen volgen gedwee elk bevel en overtuigen met veel tractie en precisie. Dat - voor een hoogpoter - voorbeeldig weggedrag komt niet zomaar uit de lucht vallen natuurlijk: onder de Qashqai monteerde Nissan een uitstekende ophanging. McPhersons maken vooraan de dienst uit en een onafhankelijk multi-linksysteem houdt de boel achteraan onder controle.