Als een splinternieuwe bedrijfsstrategie op een slap koord onzeker naar zijn doel wandelt, ogenschijnlijk balancerend tussen naïeve onbezonnenheid en geniale helderziendheid, dan is het wachten op het oordeel dat enkel de toekomst brengen kan. Die toekomst, die beleven we vandaag. Voor de acrobatentoer zorgde Nissan ergens eind 2006, toen het besloot niet langer met het klassieke recept het C- en D-segment te bestoken, maar met een SUV. Uit noodzaak: de Japanners bedankten de tanende Primera en Almera - als opvolger van de Sunny - voor hun bewezen diensten bij de explosieve groei van het merk tijdens de jaren negentig, en duwde de Qashqai de bühne op. Nissan kwam met een betaalbare, er leuk uitziende en baangerichte SUV op de proppen, nog voor het publiek er zelf erg in had zo'n ding überhaupt te willen. Het werkte nog ook.
Tegenwoordig weten we dat Nissan dus raak schoot, medio dat vorige decennium. Als de VW Golf de gedoodverfde referentie blijft bij elke vergelijking in het C-segment, dan is de Nissan Qashqai uitgegroeid tot dé maatstaf bij de populaire softroaders. 4 op de 10 in ons land verkochte Nissans heeft een Q-badge op de poep; meer dan 12% van de aandelen in het C-"cross" segment staan op zijn naam. Op onze wegen kan je er dan ook niet naast kijken. Heb je de kans om eens onder de motorkap te gluren, dan zal je daar bijna altijd een 1.5 dCi aantreffen. Tenzij de koper voor vierwielaandrijving heeft geopteerd, want dan heeft de Nissan recht op een half litertje meer ... dat wil zeggen, tot nu. De Japanners, die voor hun zelfontbranders uiteraard mogen kiezen uit de nieuwste collecties van alliantiepartner Renault, vonden die opdeling wat te wit-zwart en kwamen naar buiten met een splinternieuwe, 130pk sterke 1.6 dCi. Die levert exact even veel koppel als de 2-literversie, maar is tegelijk compacter en milieuvriendelijker. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de 1.6 dCi in zowat alle varianten van de Qashqai de 2.0 dCi verdringt, behalve dan in de vierwielaangedreven versies met automaat. Een terechte ingreep, zo concludeerden we al eerder achter het stuur gezeten van een Qashqai 2WD. Of die nieuweling ook kan overtuigen als we hem in de grotere Qashqai+2 mét vierwielaandrijving aantreffen? Dat gaan we in deze test na.